Septembers sista dag. Otroligt fint väder. Jag undrar om inte just september är den bästa tiden att vara i Nerja. Det är inte lika tjockt med turister, det tunnas ut varje vecka faktiskt, men allt är fortfarande öppet. Restauranger, butiker, glassbarer, delikatessaffärer - inga säsongs- eller semesterstängningar som på vintern.
Vädret har varit fantastiskt, fortfarande väldigt väldigt varmt men inte den värsta sortens tryckande värme. Och nu när oktober är på gång har temperaturen sjunkit till nåt som antagligen är typisk spansk sensommar.
Jag tog en promenad på förmiddagen. 24 grader, nästan vindstilla. Så här tomt var det på en av stränderna.
Sen när jag gick tillbaka samma väg efter nån timme hade det fyllts på lite. Och solen stekte, så det började bli riktigt hett igen.
Just förmiddagarna är väldigt behagliga. Svalt men ändå varmt, som tidigt en svensk högsommardag.
En av dessa behagliga förmiddagar gick K. och jag till banken. Vi var ju tvungna att öppna ett spanskt bankkonto för att kunna ha internetabonnemang, och det har fungerat hur bra som helst med autogiro. Men vi upptäckte att den bank vi valde har ett annat kontor, bara ett stenkast från det första, och på det kontoret jobbar en svensk kille. Så dit gick för att prata med honom om lite saker. Det känns ju väldigt bra att kunna prata om ekonomiska frågor på sitt eget språk. Och det var ju ändå samma bank.
Bara det att i Spanien är man inte i första hand kund hos en viss bank utan på ett visst bankkontor! Allt måste flyttas över, vilket innebar att avsluta kontot och öppna ett helt nytt med femtielva nya papper att skriva på. Dessutom måste bankkontor 1 ge sin tillåtelse till proceduren, det tycker man ju annars att kunden ska bestämma. Svenska bankkillen ringde upp kontor 1 och pratade väldigt diplomatiskt och försiktigt om att las senoras ville byta pga språket och blabla. Ja, okej då, sa dom tydligen.
Men det tar tid. Detta var en vecka sen, och det är inte klart än. I alla sammanhang häpnar man över den spanska byråkratin.
Jag noterade ett märkligt anslag bredvid kassorna. Har hört hört talas om liknande saker, men nu stod det svart på vitt: Vill man göra kassaärenden, till exempel betala en räkning, och inte är kund på just det här bankkontoret får man endast göra det på måndagar, onsdagar och torsdagar mellan kl. 8-10.30 och enbart mellan den 11:e och 25:e varje månad.
Helt märkligt, vem kan ens tänka ut nånting sånt?! Jag frågade svenska bankkillen om det. "Det är för att göra det så jobbigt som möjligt," sa han helt frankt. Så det inte kommer fullt med folk som tar upp tid och orsakar jätteköer med sina betalningar.
Jaha. Ett så liksom Monty Pythonskt sätt att styra kundströmmar.
Hur gör man i Sverige för att slippa eller minimera vissa typer av ärenden? Avgifter förstås.
Förresten. Igår ringde en karl från bankkontor 1 och frågade varför vi vill byta. Lagom glad lät han, men K. förklarade att vi inte alls är missnöjda, vi bara tycker det är skönt med nån som pratar svenska just när det handlar om pengar.
"But why?" frågade han igen. (Han pratar bra engelska.) Så K. drog samma sak igen. "Ok, adios senora!" sa han då.
Lite underligt kan jag tycka. Nu kanske han kommer att se arg ut när vi stöter ihop med honom på stan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar