måndag 30 juli 2012

Rubriker, betong och graffiti

En av kvällstidningarna har en lokal löpsedel idag. Med enorma krigsrubriker, över hela löpet, läste jag "SÅ BLEV MONICA FRÅN UPPSALA AV MED SINA PLÖTSLIGA SVETTNINGAR"
Herregud. Säljer de några extra tidningar på det? Nej, det kan jag aldrig tro.

Det handlade hur som helst inte om mig, och jag cyklade vidare på väg till Gränby C. Jag handlar där kanske två gånger om året, när vädret är bra och något extra dyrt ska inhandlas.
Hela Gränby C byggdes om för ett par år sedan, och jag tycker det är väldigt bra där. Allt finns. Trodde jag, men nån "food court" har inte funnits. En sån håller de på och bygger nu, och jag kände att jag mår nästan fysiskt illa av byggen, jag har blivit allergisk av att bo på Portalgatan. Cementblandare, grävmaskiner, jättegropar, inplastning, avspärrning...jag vill inte se ett enda sånt projekt! Plötsligt tyckte jag att hela idén med food court är jättelöjlig. (Man kunde i alla fall kalla det något annat.)

I en av de gångtunnlar jag passerade höll en klotterfirma på och sanerade. För att vi åter ska kunna njuta av den grå betongen. Fast det gör väl ingen?
Alltså, jag gillar absolut inte klotter. Folk som klottrar på bostadshus, träd, stenmurar och offentliga byggnader borde spärras in på minst ett par år, och det menar jag verkligen. Det är så ego och så destruktivt med dessa j-a tags överallt.

Men konstnärlig graffiti istället för grå betong skulle jag gärna se. Här i Uppsala har ett antal gymnasieelever fått som sommarjobb att utsmycka några busskurer. "Pimpa" dem som det heter på MTV-språk. Mer sånt! Låt ungdomar fixa till alla busskurer! Och låt duktiga graffitimålare måla i varenda tunnel, på alla viaduktfundament och övriga tristgrå betongytor som kan finnas! Tagsklottrare borde fortfarande hamna i fängelse, men färgstarka, roliga målningar skulle vara ett häftigt inslag i stadsbilden. Säkert bra för Uppsala, en riktig turistattraktion skulle det bli.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pimpa betongväggar på med snygg grafitti tycker jag är helt OK också! Mer sånt.

På Gränby får jag spel, häromdan höll jag på att tappa bort mamma där... :-(

Monica Hortell sa...

Tappa bort mamma, hoppsan! Fast kanske inte så konstigt, för det är ju stort.
Jag gillar som sagt Gränby, förutom när det pågår en massa byggen.