måndag 13 juni 2011

Mirakelmadrass

I början av mars fick jag låna en Bemer 3000 - ett slags alternativt hälsoredskap eller snarare -system. Den består av en tunn madrass och en styrapparat som man ställer in olika program på. Vad då för program? Ja, alltså man pluggar in styrapparaten i närmsta vägguttag, och så finns det tio steg man kan ställa in. Det är en typ av elektromagnetiska vågor, ett pulserande likströmsfält som går genom kroppen via madrassen, eller spolmattan som den kallas, eftersom den innehåller sex magnetiska spolar.

Låter detta flummigt? Kanske, men jag anser att man ska testa det mesta och bilda sig en egen uppfattning, och eftersom Bosse talade väl om sin Bemer och lät mig låna en, så why not.
I tre månader har jag legat på den två gånger om dagen, åtta minuter varje gång.


Riktigt så här tjusig är jag förstås inte, och inte ser man magnetspolarnas energi i verkligheten, och inte svävar man i luften, men ni förstår principen.

Och hur har det gått? Ja, nåt bra är det, annars skulle jag aldrig ha hållit på så länge och så regelbundet. Men några spektakulära effekter upplevde jag inte. Om inte...det anmärkningsvärda är väl att jag har börjat träna efter flera års uppehåll, utan att få en enda tillstymmelse till träningsvärk. Jag har tagit i mer och mer, och allt har bara känts bra. Även när jag joggade ett par gånger tidigare i vår, så blev jag förvånad över hur lätt det gick. (Många idrottare använder Bemer, i Sverige bland annat Björn Ferry och cyklisten Susanne Ljungskog.)

Men efter tre månader tyckte jag det var dags att lämna tillbaka madrassen. Jag tänkte att det blir ju intressant att se om jag märker nån skillnad. Så hejdå Bemer. Lite skönt var det, för den låg och tog plats och störde möblemanget lite. Men så gick jag ner och tränade som vanligt. Och dagen därpå hade jag ont i ryggen. Jätteont. Så där stelt och lite sträckningsartat. Så länge jag var i rörelse kändes det okej, men när jag låg eller satt ett tag och skulle resa mig var det inte kul.  Det var "aj, aj, åh nej" och allmänt dåligt.
Så ikväll tog jag bussen ut till Hågaby och tog tillbaka den stora gröna Bemerväskan. Har nu haft ett åttaminuterspass - och ryggvärken är nästan helt borta! Direkt, det bara släppte. Imorgon tror jag att jag kommer att vara som vanligt igen.

Helt mirakulöst, så jag tänker köpa en egen så fort jag hittar nån begagnad på Blocket till bra pris.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Vill du fortfarande köpa en BEMER-dyna så har jag en extra BEMER Classic Set, knappt använd. Säljes för 19.000 (nypris ca 32.000) Finns i Stockholm. Lägger upp den på Blocket nu.

Insatiable sa...

Hej, jag är intresserad av att köpa en begagnad Bemer. Finns den fortfarande kvar? Allt gott, Isabella

Regina sa...

Hej, vi har en till salu, endast använd i 6 månader. Ligger i original kartong, ser oanvänd ut. Endast 17 000 kr. Finns i Örebro. Mobil 070-6862153

Lyckliga mamman sa...

Hej. Kan inte smsa dej. Men undrar om du har madrassen kvar.
Hälsningar Karina

Lyckliga mamman sa...

Söker alltså Regina.

Unknown sa...

Hejsan jag söker en Bemer dyna, Regina, finns din fortfarande kvar, mail evamuhr54@gmail.com

Unknown sa...

Intewsserad😊

Anonym sa...

Hej. Jag är intresserad av en Bemermadrass.
Mail g.lisstorp@gmail.com

Olle Wester sa...

Vi har en Bemer-madrass till salu. Bemer Classic Set som ligger i sin originalkartong, nästan inte använd den alls. Säljer den för endast 19.500 kr (nypris ca 32.000 kr). Hör av dig till olle.wester@conecti.se, 070 – 389 55 90

Unknown sa...

Hej
Bemer finns väl inte kvar?
Mvh
Birgitta Lönngren Rose

Unknown sa...

Hej.

jag har en Bemer 3000 matta med några år på nacken till salu som jag ärvt efter min mor, Hon hade två stycken så den ena tänkte jag sälja.
Denna är näst intill helt ny, använt mattan ett fåtal gånger, men aldrig de andra tillbehören.

Finns i Helsingborg

Skicka gärna sms till 0766432371 för kontakt och bilder.

Mvh Patrik

Unknown sa...

Jag söker en Bemer, komplett sett, allt av intresse.

Tackar på förhand.

Eposta mig så hör jag av mig a.s.a.p.
Min epost är herrgardanno@gmail.com

Juhani

Unknown sa...

Vad kostar Bremer med frakt?
Mvh Dan Fribergh södergälje

Unknown sa...

Vad är priset inkl frakt

Unknown sa...

Hej! Söker den lilla apliokatorn för Bemer 3000 plus.