söndag 20 september 2015

Ja, vad gör vi egentligen?

"Vad gör ni hela dagarna?"
Det är inte helt omotiverad fråga, och vi får den ganska ofta från folk som undrar hur man få tiden att gå vecka efter vecka i Spanien. Vi undrar själva ibland. Och vissa dagar gör vi faktiskt ingenting, men tiden går fort i alla fall.

Under de två veckor vi har varit här har vi hunnit med att träffa en hel del vänner, deltagit i ett 60-årsfirande som även innehöll en överraskande bröllopsceremoni på stranden (väldigt vackert), läst ett antal böcker, tagit långa promenader så benen känts som stumma trästockar efteråt, ätit tapas, pratat med mäklare som letar nytt boende åt oss...alltså, det är ju nånting hela tiden även om det inte alltid är så stort och omvälvande. Allmänt trivsamt och lugnt vardagsliv. Varken K. eller jag har något behov av ständiga aktiviteter. Idag har vi tillbringat dagen uppe på terrassen med varsin bok. Flyttat oss från sol till skugga och tillbaka igen. Jag läste nånstans att av tecknen på att håller på bli mer spansk än svensk är att man tycker allt under +25 är lite kyligt...
En av våra grannar frågade hurdant vädret var i Sverige i sommar, och vi berättade att i juli var det väl runt 18 grader på dagarna. "Madre mia!" sa hon, "det är ju som på vintern!"
Min spanska känns okej, jag kommer ihåg det jag har lärt mig. Får se hur jag går vidare med den.

Vi är i alla fall glada att vi var i Sverige i juli-augusti. Alla som bor här permanent berättar om hur helt otroligt hett det var. Även de som verkligen älskar värme och aldrig nånsin har klagat på den förut. Flera har använt ordet panik; det var så varmt så man fick panik.

Det är fortfarande mycket turister i stan, betydligt fler än vid samma tid förra året. Och enligt mäklarna är det turister som då fortfarande bor i de bostäder som sedan kan bli aktuella för oss att långtidshyra. Det lossnar snart säger de, vi hittar något, no worries, ni står först på listan.
Vi hoppas förstås det.
Huset vi bor i nu är jättefint, men oljudet utanför...vi orkar helt enkelt inte med det. Idag har det dock varit så tyst och lugnt så det är rena paradiset. Därav de många timmarna på terrassen. Det gäller att njuta av friden, så länge den varar.

Inga kommentarer: