söndag 29 november 2015

Advent utan pynt

Det är första advent. Precis vad K. och jag insåg igår:

- Det är första advent imorgon.
- Ja, ojoj.
- Vi måste hämta lite julsaker från förrådet.
- Mm.
- Åtminstone adventsstakar och stjärnor.
- Ja. (Suck.)
- Det känns inte så jätteviktigt i år.
- Nej, det tycker inte jag heller.
- Det är ju mysigt med ljusen och det.
- Jaa, men...
- Ja, jag vet. Och vi måste ju faktiskt inte.

Vi höll på så ett tag och enades snart om att skippa alltihop. Det (alltså lådorna med julsaker) ska upp och så ner igen, vi är hemma så kort tid och har så mycket annat att tänka på, så...ja. Inte en ljusstake, inte en stjärna i fönstren. Har vi nu. Det är den absolut första gången i hela mitt liv som jag inte celebrerar den kommande julen med belysning och pynt! Och julporslinet samt andra juliga fat och skålar och muggar... Jag kanske går och hämtar lite grejor i veckan i alla fall, kanske jag inte kan låta bli. Än så länge har jag sträckt mig till att sätta en röd duk på köksbordet. Det gör i i alla fall lite skillnad, fast jämfört med hur vi brukar ha det är det förstås aningen torftigt.

2 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Jag behöver ingen julgran, men adventsljusstakar och adventsstjärnor (röda blommorna) är faktiskt ett måste hos mig! Det blir spännande att se om du klarar dig utan ... :-)

Monica Hortell sa...

Ja, det vete 17... Och en hyacint kanske det ändå blir.