söndag 6 december 2015

Om väder och pynt

Puh, det var skönt att minusgraderna och den knaggliga gråhalkan försvann. Jag mår mycket bättre av plusgrader, även om det också är regnigt och blåsigt.
När det var som halast bestämde jag mig för att köpa ett par Ice Bugs - skor med inbyggda broddar som lär vara jättebra enligt alla som har prövat. Men det var en nedslående skoprovning, för de passade inte alls mina fötter eller snarare de ganska tjocka inlägg som jag alltid måste ha. Så jag får klara mig med de vanliga broddarna. Efter två fotoperationer och dessutom två stukningar är jag väldigt rädd om mina fötter. Vad jag har märkt, tyvärr, är att balansen inte är lika bra som den har varit. Det här med att steloperera ena stortån och korta av den andra har väl sina konsekvenser. Det är små skillnader visserligen, men kroppen är ett känsligt system. Så jag är mycket försiktig när jag går nerför trappor, håller alltid i ledstången, och halka har jag lite småskräck inför. Jag hoppas alltså på en grön jul. Eller...ett tjockt vitt snötäcke är också ok. Vindstilla och milt ska det förstås också vara, och man får fäste i snön när man går. Javisst, det är lagom decemberväder. Till julafton kanske..?

Nu går dagarna i rasande fart, och plötsligt har vi knappt en enda tom kväll innan vi åker till Nerja igen. Det beror i och för sig mest på att K. har fått en massa pass på sitt gamla jobb. Behovet av erfaren personal tycks vara outsinligt, och K. är förstås glad för extrapengarna.

På julpyntsavdelningen kan jag avslöja att 1 st. grönt fat i form av en gran samt en modern typ av julljusstake med 4 st. värmeljus har åkt fram. Några ytterligare småsaker blir det nog. Men alla jullådorna i förrådet...undrar om vi nånsin kommer att ta fram dem.

Inga kommentarer: