måndag 22 augusti 2016

Hur det är just nu

Ja, hej igen blogg. Och hej ni kanske två-tre personer som fortfarande inte har gett upp utan går in nån gång ibland för att se om jag har skrivit något.
Det har tagit emot en del, och periodvis har jag inte ens tänkt på bloggen, än mindre haft dåligt samvete för att jag inte har uppdaterat. Sen märker jag att jag själv har nytta av den ibland. Jag kan gå in och kolla vissa saker som har hänt: När var det, hur lång tid tog det, hur var det egentligen?
Ja, och nu kände jag för ett litet inlägg.

Sommaren hittills har varit speciell, rentav konstig. Och det beror på mina tilltagande svårigheter att gå. Sen vi kom hem från Nerja för snart två månader sen har det handlat mycket om läkarbesök, remisser, kallelser och undersökningsresultat. Aldrig förut har jag varit inne i "vårdsvängen", men nu är jag det och hittills tycker jag att det funkar bra. Fast jag har ju inget att jämföra med.
Olika diagnoser har testats och förkastats. Inte polyneuropati, inte spinal stenos. Knappast ALS (puh!) och relativt osannolikt med MS...men vad tusan ÄR det då? Nu återstår en magnetröntgen av hjärnan samt möte med neurolog. To be continued alltså.
Att jag dessutom har opererat ett öga mitt i alltihop känns som en baggis, och det är det ju också. Grå starr, världens vanligaste operation. Läkaren som opererade mig har ca femton likadana operationer om dagen. Väldigt löpande band alltså. Och det verkar ha gått bra. Så här efter tio dagar kan jag fortfarande känna en liten irritation och ökad ljuskänslighet, men det kommer att lägga sig. Och på det hela taget känns ögat bra. Jag märker redan att grundsynen har förbättrats.

Men K. och jag har varit, och är fortfarande, ganska handlingsförlamade. Tar inga initiativ, träffar knappt några människor. Vi sitter mest i soffan och läser, löser korsord, spelar mobilspel. Livet och all framtidsplanering är "on hold" tills jag vet vad som pågår. Kommer det att bli bra, kommer det att bli värre, kan vi bo i ett hus med trappor...det jobbiga är att inte veta vad man ska förhålla sig till.

Nu har jag i alla fall skrivit ett blogginlägg. 😄 Förhoppningsvis kommer det ett till snart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att ha dig åter på bloggen. Jag tillhör dem som kollar ofta. Hoppeligen ses vi i morgon.
C