torsdag 30 december 2010

Usch för hällspisar

Nu har jag förstekt oxfilé och gjort lite annat inför i morgon. Tog sedan en dust med spisen, dvs med alla fläckar och beläggningar som har fastnat. Enormt svårt är det att rengöra spisen numera, det krävs rakbladsskrapa och speciella starka spiskemikalier och tar ändå en j-a tid plus att allt inte går bort. Inte behövde man hålla på med frätande Mr Muscle på dom gamla vita med plattor. Dom hade dessutom inga dumma, svåråtkomliga hörn och kanter.
Jag är starkt emot hällspisar! Förstår inte varför det har blivit så populärt. Det är inte ett dugg praktiskt. Jag menar, en yta där VATTEN bränner fast, vad är det att ha i ett kök?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag hade samma erfarenhet som du, så länge jag trodde på spisfabrikanternas bullshit om specialmedel.
Ta bara vanlig såpa och borsta runt med diskborste och lite vatten. Sätt på plattorna på absolut lägsta, borsta runt lite då och då, stäng av och torka av med vatten. Men höj absolut inte värmen, första gången jag provade körde jag upp på 9an, varefter familjen kom rusande ned från övervåningen efter en kvart, skrikande och ulkande.
Jag kom på detta med såpa av en slump när jag inte hade något annat hemma.
Hälsningar
Pelle

Monica Hortell sa...

Tack Pelle! Jag ska absolut pröva med såpa!