torsdag 7 april 2016

Snygga bågar men inga glas

Det var roligt att prova bågar inne i optikerbutiken innan synundersökningen. Roligt eftersom jag tyckte det fanns många bågar som jag faktiskt passade i. Annars brukar det vara svårt, och jag provar och provar utan att bli riktigt nöjd. Nu var den ena efter den andra hur bra som helst, så kanske dagens glasögonmode är perfekt för mig.

Jag hade sett ut ett antal mer än tänkbara modeller när det var dags för själva undersökningen. Optikern kollade allt möjligt och skruvade på sina instrument och till sist konstaterade han lugnt: "Nej, Monica, du ser alldeles för dåligt."
Jaha.
Han tyckte att jag är "väl kvalificerad för linsbyte", alltså ögonoperation. Min synnedsättning går alltså inte att korrigera med glasögon, det skulle bli lite, lite bättre men skarpt skulle jag inte se. Det är väl ungefär vad ögonläkaren sa förra året, bara det att jag ser betydligt sämre nu. Det är hur som helst dumt att slänga ut 5000 pix minst, på nåt jag ändå inte har nån glädje av. Förutom nya snygga bågar då förstås. Lite synd att missa dem, men nu är remiss skickad till Capio, där jag ju redan är inskriven, och det är bara att vänta på starroperation. Jag har googlat fram att det är världens vanligaste operation. Världens vanligaste!
Undrar hur lång väntetid det är. Måtte den vara kort, men det finns kanske inga korta väntetider nånstans längre. Jag ser i alla fall fram emot detta, för som optikern sa: "Du kan ju inte gå omkring i ett töcken!"

2 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Så bra att du ska göra en starroperation! Jag gjorde det för en hel del år sedan och det blev en stooor skillnad! Tyckte inte det var något märkvärdigt då och de har säkert förfinat metoderna nu. Efter op kan man ju inte ha sina gamla glas, så du kan säkert unna dig nya glasögonbågar - om du alls behöver nya glas! :-D

Monica Hortell sa...

Ja, jag hoppas det blir snart! Ska till ögonläkaren den 28 april..