torsdag 28 april 2016

Tidigt besök

Idag var det dags för ögonläkaren. Klockan 8, och det tycker jag är jättetidigt! Det har varit en del såna tidiga morgnar nu på sistone, beroende på både läkarbesök och diverse ärenden i Stockholm, men nu kan jag förhoppningsvis återgå till mitt morgonsovande.
I alla fall 6.30 kvittrade mobilen, och 7.55 var jag hos Capio, relativt pigg faktiskt. På en skylt i väntrummet förklarades att 'här tar vi inte i hand, av hygieniska skäl'. Jaja, tänkte jag. Bra att det är lika för alla då.

Undersökningen var snabbt avklarad, och läkaren berättade att min starr har blivit mycket sämre på det år som gått sen vi senast kollade. Absolut dags för operation. Jag trodde det skulle vara långa väntetider, men det var det inte. 6-7 veckor bara, så jag fick skjuta upp det några veckor så jag hinner hem från Nerja. I juli lär det bli av i alla fall. Då har jag också fått tid (även den uppskjuten av mig) för två sorters röntgen på Samariterhemmet. Och så kommer väl snart kallelse till neurofysiolog också. Det blir en sommar i vårdens tecken, som det verkar.

En sak som är lite synd vad gäller ögonen är att jag förutom grå starr har grumling på hornhinnan. Det innebär att sviterna efter starroperation kan bli värre än det brukar bli, med långvarig svullnad och grejer, samt att synen trots allt inte blir helt okej. Det kan man i så fall åtgärda nån gång i framtiden sa läkaren. Kanske transplantera hornhinna...för det är väl det man gör? 😱 Nåja, det får jag ta den dagen, om det nu blir aktuellt.

Det är i alla fall skönt att alla viktiga möten är avklarade. Nu ska jag ägna mig åt jobb med Året Runts sommarhoroskp. Jag får väl titta lite extra på mitt eget tecken då, så jag får en hint om hur sommaren artar sig. 😃

2 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Det måste kännas skönt att veta att man kan ha det "bästa" av två världar - dels värmen, havet och den sköna atmosfären i Nerja och dels tryggheten med bl a sjukvård som finns i Sverige!

Hoppas det löser sig bra med ögon och fötter!

Monica Hortell sa...

Det är helt optimalt att ha det så! Ofattbart bra nästan.