fredag 14 juni 2013

Där vill jag jobba

Jag skulle nog gilla att jobba på Systembolaget. I och för sig är det väl inte så jättekul att sitta i kassan, men rådgivningsbiten verkar desto roligare.
Idag besökte jag det System där jag oftast handlar och hjälpte då en stackars kvinna som frågade efter äggliköt och av den unga anställda blev hänvisad till hyllan med vermouth och Campari. "Likörer står där borta," sa hon glatt och pekade på Camparin, och jag såg hur kvinnan letade och letade och letade. Jag tror faktiskt inte att den unga personaltjejen visste vad likör är.

Inte blev det bättre när jag frågade om vin. Tänkte få nåt tips, testa nåt nytt. Det jag ville ha var ett vitt boxvin som inte är så väldigt fruktigt och absolut inte blommigt och inte heller fatlagrat, utan ett "rent" vin. Det var mitt önskemål.
"Ja, jag förstår, det ska inte smaka så mycket." Sa den anställda.
"Jo, jo. Det ska inte vara nåt lätt vin som man dricker som vatten" sa jag. "Det får gärna smaka mycket, men det ska inte vara så yvigt utan snarare stramt."

Alltså, det är väl inte en så lätt fråga.Tydligen inte för jag blev rekommenderad ett billigt vin av sämsta sort. Ett sånt som ofta kallas för smörja och skräp i olika tester. 
Det blev ingen test av nåt nytt, utan jag köpte en beprövad sort, ett vin som jag vet är väldigt bra på flaska och som fanns i en mindre, svindyr box. Hoppas den håller samma kvalitet som flaskversionen.

Den unga tjejen var jättetrevlig. Men ska man verkligen släppa fram helt orutinerad och okunnig personal att ta hand om rådgivning på Systembolaget en fredag eftermiddag? Jag hade garanterat klarat det bättre.

Inga kommentarer: