onsdag 19 juni 2013

Inga bussar i Stockholm

Idag blir det en utflykt till Stockholm. Jag ska träffa gamla vänner, och det blir middag på nåt ställe på Söder. Kul, kul! Och som tur är behöver jag inte åka buss, jag menar med tanke på busstrejken som har brutit ut. Ställa in busstrafiken i Stockholm, det är väl snudd på samhällsfarligt?
Men jag har full förståelse för bussförarnas krav. Deras arbetsvillkor är riktigt usla och blir dessutom sämre och sämre. Jag kan inte inse annat än att det beror på det som förstör även andra branscher: Konkurrensutsättning och upphandlingar. Vidriga fenomen som håller på att slå sönder samhället. För inte har det gynnat människorna.

Konkurrens är bra när det handlar om att sälja skor. Eller tillverka glass. Men kollektivtrafiken, skolorna, vården, elförsörjningen...helt vansinnigt. Rent obehagligt när vård och utbildning betraktas som varor vilka som helst.

Så jag hoppas att bussförarna får igenom sina krav, samtidigt som jag tycker synd om alla hundratusentals stockholmare som inte vet hur de ska ta sig jobbet.


Inga kommentarer: