torsdag 20 juni 2013

Urkul kväll

Vilken trevlig kväll jag hade igår! Träff i Stockholm med delar av gamla teatergruppen, vi som umgicks 1971. Det blev både djupa samtal och mycket skratt, och jag var helt euforisk när jag kom hem.

En ny intressant krogupplevelse blev det också: Urban Deli vid Nytorget. Lite inneställe sådär, till och med jag har hört talas om det. Mycket hippt söderfolk såg man gå förbi utanför, och inne på restaurangen blev det väldigt fullt.
Det roliga med stället är att det först är bar och restaurang och sen en ganska stor butik som man kan gå rätt in i från restaurangen. I den butiken säljs frukt, grönsaker och diverse spännande matvaror. Mycket ekologiska och speciella saker. Jag skulle gärna gå dit för att botanisera bland sortimentet i lugn och ro (och säkert ruinera mig på kuppen, för allt såg intressant ut). Så det får bli nån annan gång, i samband med ett "vanligt" Stockholmsbesök.

Och hur var då maten på Urban Deli?
Svar: Jättegod. Servitrisen rekommenderade entrecoten ("den är bättre än oxfilen"), och det var bland det bästa kött jag ätit i hela mitt liv. Frasiga, goda pommes och en god sås till det. Mums.
Väldigt bra service var det också, alldeles perfekt rentav.

Innan vi skildes åt avslutade vi med en drink på ett helt annat ställe, där det var lite lugnare. Jag hann lagom till sista tåget hem.

Idag har jag inget jag absolut måste göra. Men eftersom det är så varmt och fuktigt ute funderar jag på att ta en joggingtur. Eller åtminstone  en lång och rask promenad. 23 plusgrader, då vill jag aktivera mig.

Inga kommentarer: