tisdag 11 juni 2013

Stökigt i stan

Idag promenerade jag till stan för att leta efter en sommarjacka som är lite tuffare än den jag har. Men det kändes stökigt i stan, mycket folk och så detta ständigt uppgrävande av gator. Ingen harmoni. För att inte tala om hur många gatumusikanter det var. På var trettionde meter ungefär, mest var det mediokra dragspelare och ljuden gick i varann eftersom det var så kort avstånd mellan. En ung kille hade klämt in sig med sin nyckelharpa mitt i alltihop, och på Forumtorget var det en hel bleckblåsarorkester. Pust, vilken kakafoni!

Inne i butikerna var det också rätt mycket folk. Och när jag stod inne på MQ och kollade bland jackor som hängde på en stång, dök det från ingenstans upp två kvinnor, en äldre och en yngre som betedde sig ganska konstigt. De dök på exakt de jackor som jag skulle titta på, lyfte ner dem och vände och vred och var liksom väldigt... intensiva. Kanske hade jag en bakom mig också, för jag fick en stark och obehaglig känsla av att de var ficktjuvar. Kvinnorna såg verkligen inte ut som några man skulle vänta sig vara intresserade av den sortens jackor heller. Så jag höll händerna i mina egna fickor, full koll på plånbok och mobil, och iakttog kvinnorna ganska noga. Och då, poff, var de försvunna lika hastigt som de dök upp.

Nej, ingen lyckad stund i stan för mig. Fast det var ju bra att jag inte blev bestulen. Jag är faktiskt väldigt alert när det gäller sånt.
Nån jacka hittade jag förstås inte, så istället köpte jag en liten turkos bricka med Mumintrollet på.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Du skulle ha skrivit att fiskarna på brickan är orange i stället för att brickan är turkos!! ;-)

Monica Hortell sa...

Haha, tänkte inte på det..:-) Men fiskarna är fina. Också.

Anonym sa...

Är det lax eller laks?