torsdag 28 juli 2011

Hallon och tacos

Enligt prognoserna ska det regna i helgen, så jag tänkte att det är bäst att passa på och ta en vända till hallonen. Lite grann borde jag hitta. Så i vanlig ordning trotsade jag alla yttre hinder, idag i form av ett litet duggregn, och cyklade iväg. Och jag hittade massor ! En bit bort från det vanliga stället fanns det, och jag fyllde snabbt min medförda bytta. Åkte hem det, hämtade fler byttor och cyklade tillbaka. Hann lagom plocka det jag skulle, sedan tilltog duggregnet. Väl hemma kunde jag frysa in del hallon - helt perfekt.

Och nu är det soligt och stekhett igen. 25 grader, den gamla vanliga visan. En i mitt tycke mycket bra sommarvisa...

Nikki hälsar på, hon har lämnat Solna för en dagstur till Uppsala. Hon och K. sitter och löser korsord just nu! På min lott faller nog att handla mat. Jag var lite inne på att gynna uteserveringar, men Nikki vill äta tacos. Hemma. Så då gör vi förstås det.



Tacos är jättegott, men nu kan/bör/vill jag ju inte äta skalen. Funderar på att ta lite brieost och äta tillsammans med köttfärs och andra tillbehör, allt för att öka fettmängden. Intressant hur snabbt jag har börjat tänka i helt nya banor när det gäller mat. Fast smaken på brie harmonierar inte riktigt med tacos...
Oumbärliga tillbehör annars är, förutom grönsaker och välkryddad köttfärs, avocado (gärna i guacomoleform) och jalapenos. Gröna, starka jalapenos. Och en het sås också förstås. Och kanske en bönröra. Lite riven ost. Och...ja, man kan ha både det ena och det andra. Huvudsaken att kryddningen är rätt.

Inga kommentarer: