fredag 29 juli 2011

Till Botan

Det var trevligt igår och tacomiddagen blev god. Nikki fick en jättefin väska som K. köpte för ett tag sedan för att ge henne på födelsedagen eller till jul. Nu kunde hon förstås inte hålla sig, har man köpt en present så vill man förstås överlämna den. Snacka om givandets glädje - K. skrattade och myste och var lika glad som när hon sålde en tavla för nån vecka sedan. Nikki blev förstås också jätteglad, för väskan är riktigt fin. Hade jag varit en handväskperson så hade jag också en velat ha en.


Idag var en ledig dag. Inspirerad av vissa bloggvänner föreslog jag en cykeltur till Botaniska trädgården. Sagt och gjort. Vi parkerade vid Carolina, min gamla arbetsplats. Jag ställde mig vid personalingången och letade efter någon nostalgisk känsla. Men icke.



Så vi gick snabbt vidare och in i Botaniska. Där pågår SM i boule just nu, så det var mycket folk som kastade klot, man fick se upp så man gick tvärs över banorna.



Stämningen var ändå lika vilsam och lugn som den alltid är där. Inga högljudda samtal, inte en massa mobiltjatter.
Vi beundrade en fin skulptur.


Sedan tittade vi på en utställning. "Squares" hette den och bestod av fotokonst. Jag är inte så förtjust i fotokonst, jag tycker det är ganska platt och själlöst. Den här bilden, som fanns i olika storlekar, trodde jag dessutom föreställde Patrik Sjöberg, men det var Carl von Linné!



Mja, vi gick vidare till Tropiska växthuset, och där fanns mycket att beundra.






K. kollar på en lotusblomma. Jag hade ingen aning om att dom var så stora och höga.

Vissa växter var farliga.


Vi njöt av den fuktiga, varma, frodiga djungelkänslan därinne, och det var kul att se växter som man bara hört talas om. Kakaoträd till exempel. Och tabascoträd, eller om det var en buske. Jag kommer inte ihåg exakt vad alla växter hette, men det var rätt häftigt hur som helst.

Sedan var vi lite småhungriga, så vi beslöt oss för att kolla utbudet på Café Victoria. Det visade sig vara fenomenalt bra. K. tog kaffe och en vanlig mockaruta, men jag satsade på en blomkåls- och palsternackssoppa med bacon och en massa annat gott i.


Soppan var förstklassig, kunde absolut ha platsat på en bättre krog! Jag såg också hur andra gäster fick mat dom beställt, och allt såg bra ut. Så det blir fler besök på Victoria. Och på Botaniska trädgården. Man blir lugn i själen av att vistas där.

Inga kommentarer: