torsdag 22 september 2011

Förbjuden frukt

Nu är det laddat värre runt frukt på skoltid. I alla fall sån frukt som barnen tar med hemifrån. En skola i Jönköping har förbjudit "fruktstunden", eftersom en förälder klagade. Varför klagar man på en sån sak? Jo, för att frukt kostar pengar och allt i skolan ska vara gratis. Suck.
Lite fundersam blir jag alltså. Rättare sagt, jag tycker det är hur töntigt som helst. Jag skulle tro att dom flesta föräldrar ändå vill att deras barn ska äta åtminstone en frukt om dagen, och vad är det då för fel med att ta den till skolan och äta den där? Vad kostar ett äpple? Två kronor? Men inte ens en vindruva får man nu ha med sig.
Vad blir nästa grej, att skolan ska bekosta gymnastikkläder och skolväskor? För det behövs ju i skolan och är inte gratis alls.
Det tycks finnas många jobbiga föräldrar nuförtiden. Och ingen vågar stå emot.
(För övrigt såg jag precis att Jönköpingsskolan inte är unik. Skolor i bland annat Umeå och Malmö har gjort likadant.)

Själv fick jag i alla fall gratis frukt idag. E. var här på en kort visit och hade med sig äpplen från den egna trädgården. Garanterat obesprutade, tunga, välmatade äpplen.

Inga kommentarer: