torsdag 15 september 2011

Obehagligt åtal

Åtalet mot den dråpmisstänkta barnläkaren gör mig nästan illamående. Jag tycker det är så obehagligt och underligt. Och varför har det tagit tre år att ens börja en rättegång? Tre år när en erkänt duktig, empatisk och kompetent läkare först hämtades av polis mitt under en arbetsdag, behandlades som en farlig mördare, och sedan har varit avstängd från jobbet hela tiden, från mars 2008. Helt absurt.
Allt är mystiskt. Den lilla flicka som dog var för tidigt född och dödssjuk. Läkare och föräldrar hade kommit överens om att stänga av respiratorn. Sprutor skulle ges för att lindra barnets kramper och smärtor de allra sista timmarna. Föräldrar och tio (!) släktingar var i rummet för att ta farväl av henne.
Och så är en läkare åtalad för dråp. Jag får inte ihop det. Det känns som att det någonstans finns både ugglor i mossen och hundar begravna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ugglor och hundar var djuren!..

Anonym sa...

Håller med dig helt och fullt, det här innebär väl att alla duktiga läkare söker sig nån annanstans och vi får hålla till godo med de läkare som ständigt är på tapeten i media som knarklangare och inte kan se skillnad på en höger- och vänsterfot och som socialstyrelsen envist låter behålla sin legimitation.

Sur i Sumpan

Monica Hortell sa...

Ja ibland undrar man över prioriteringarna...

Anonym sa...

Håller helt och hållet med dig! Jag sa exakt dina ord till maken igår. Vad är problemet? De visste att den lilla flickan skulle dö, tyvärr! Något lurt är det. TL