måndag 29 oktober 2012

Grå gryta och årets julklapp

Det blev liksom aldrig dag idag. Jag sitter vid mitt skrivbord, vid min dator, och tittar då och då ut på något som mest liknar ett slags grå gryta. Snart blir den svart.
Men dagarna (både igår och idag) känns i alla fall långa.
Jag tillhör dem som uppskattar sommartiden och gärna skulle ha den året om. När omställningen till vintertid kommer är det trist med mörkret som inträder ännu tidigare än vad som annars skulle vara fallet. Men - de första dagarna av vintertid, innan man har vant sig, är det som att ha fått en timme till skänks varje dag. En mörk timme visserligen, men ändå.

Jaha, och ett spelbolag tror att ett par hörlurar blir årets julklapp. Vete tusan om jag tror det. Hörlurar? Deras motivering är att var och varannan människa lyssnar på musik i hörlurar. Och då är det väl så att valet av hörlurar är ett slags "statement" om vem man är. Tröttsamt. Jag är faktiskt rejält less på dessa prylrelaterade statements!
Nummer tre på spelbolagets sannolika årets julklapp-lista är en donation till välgörande ändamål. Ungefär den tråkigaste julklapp jag kan tänka mig! Nu får jag inga julklappar längre (eget val) men skulle jag få det, och det var en donation - vilken besvikelsens kalldusch! Vilken anti-julklapp.

Inga kommentarer: