måndag 15 augusti 2011

En reklam? Två reklamer?

Såg precis en rubrik i DN:s nätupplaga: "Reklamerna som upprörde allra mest".
Reklamerna. Vad är nu detta? En (eller ska det vara ett) reklam, flera reklamer?
Det måste vara svårt felaktigt tänkte jag, men när jag googlar på ordet så hittar jag det både här och där.
Hur kan det finnas? Utan att jag har hört eller sett det någonstans?
Det låter ju hur konstigt som helst. För man säger väl aldrig "en reklam", och hur kan man då säga "två reklamer"?
Ja ja, språket kan tydligen förändras utan att jag vet om det. Och det är ju skrämmande i sig...:-)

Dom två reklamkampanjerna som folk har retat sig mest på handlar i alla fall dels om den beryktade otrohetssajten Victoria nånting, där folk uppmanas att pigga upp sin tillvaro genom att ha en liten affär, och dels om Jack & Jones som har tagit till det gamla mossiga knepet att sälja sina varor genom att exponera lättklädda kvinnor som inte har ett dugg att göra med det som säljs, i det här fallet herrkläder.

Nu ser jag att nyheten finns i flera andra tidningar också. Med samma rubrik. Reklamerna. Där ser man.

Uppdatering: Idag, tisdag, har UNT nyheten i sin papperstidning, och där står det inte "reklamer". Det står "kampanjer". Hurra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att reklamer(na) låter jättefult och fel, men enligt SAOL heter det faktiskt så i plural...
http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

/En som inte heller sett det förut

Monica Hortell sa...

Förfärligt. Undrar om SAOL-redaktionen hade tittat djupt i konjaksglasen när dom godkände det?
Tack och lov används det ju inte, förrän nu då. Nu kommer det kanske att bli en reklamer-explosion. Ve och fasa.