fredag 7 december 2012

Nej, nu fladdrar lapparna igen!

Åh, suck. Vårt kylskåp har pajat. Ett uselt (tydligen) Electroluxskåp, inte ens åtta år gammalt. Vad som har hänt är att kompressorn bara har lagt av. Stendöd. Att byta den kostar drygt 3000:- plus arbetskostnad, och då kan man lika gärna betala det dubbla och få ett nytt, fräscht skåp. Eller?

Som sagt, när man får in extra pengar, så... Igår fick även K. in sina skattepengar, och även hon fick mycket mer än vanligt. Hon var jätteglad och kände det som att hon vunnit på tipset. Så upptäckte jag sent på kvällen att smöret var alldeles mjukt och att kylskåpet var alldeles tyst, att det var alldeles ljummet därinne...

Jag var lite nöjd med mitt positiva tänkande inför tandläkarräkningen. Alltså, man får vara glad att man har fått in extra pengar när det nu kommer en obehaglig utgift. Men det räcker med en sån! Varenda skattetusenlapp ska väl inte gå åt till oväntade utgifter. Vi har varit så störda av detta nu på fm, så vi har inte ens hämtat in tidningen!

Men okej, om jag ska tänka positivt i alla fall: Det är väldigt bra att det är vinter. Att vi har en inglasad balkong. Att det är perfekt kylskåpstemperatur därute nu. Så om utevädret håller i sig så här, med fyra minus ungefär, då har vi plus sju på balkongen. Det funkar över helgen, tills vi vet hur vi ska göra och får hit en nytt skåp.
K. sa precis: "Jag är glad att solen inte skiner. Tänk det trodde jag aldrig att jag skulle säga!" Nu ringer hon till Elon för att höra vad de har för sortiment.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju en väldigt tur att ni öht har pengar att köpa nytt eller laga för... Fast det klart att man hellre lägger sina stålar på "roliga" saker.

Monica Hortell sa...

Precis. Som sagt.
Fem lappar till tandläkaren, tre var till kylskåp - roligare kan man ha. Verkligen mycket roligare.

Ditt och datt sa...

Jag skulle vara så glad att jag hade pengarna. Om jag hade varit i er sits för något år sedan, hade jag fått ta både tandläkare och kylskåp på avbetalning.

Ditt och datt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.