torsdag 20 december 2012

Myller på stan och hal väg dit

Värst vad mycket folk det är stan. Jullovet måste ha börjat, och det redan igår. Plötsligt var det ungdomar överallt, i stora skockar vällde de fram, det var ett myller och ett kryllande i affärer, gallerior och varuhus. Pust. Men lite kul också.

Jag har pulsat in till stan två dagar i rad, och med "pulsa" menar jag inte klivit i snön utan snarare att jag har träskat mig fram i smutsig saltsnösörja.

Två mycket dåliga metoder för snöröjning har jag nu upplevt på kort tid.
1. Snö har fallit. Traktor med snöskrapor tar bort snön och lämnar en blank, hal, livsfarlig yta. Ingen sandar. Det vore bättre att ha kvar lite snö, så man får fäste när man går. (Att ha kvar lite snö är dock inte poppis bland cyklisterna.)
2. Snö har fallit. Man strör ut salt på snön. Den smälter inte utan förvandlas till en finkornig, brun massa som förstör skorna och som är tung att vada sig igenom. Under den bruna snösaltsörjan ligger is! Riktig hal, skrovlig is. Hemskt.

Hade jag inte broddar skulle jag inte våga gå ut.

Inga kommentarer: