söndag 30 december 2012

Dagen före nyårsafton

Snart nytt år och därmed också dags att summera det år som gått. Den summeringen ska jag ägna mig lite åt idag.
K. jobbar sent och har precis gått iväg, eftersom hon blev akutinkallad några timmar före det egentliga passet skulle börja. Synd, för hon har nu samma gå in i väggen-tendenser som för ett drygt år sedan. Och då blev det ganska illa.

Kanske går jag också ut idag, vilket jag inte har gjort på ett par dagar. Det regnar, är tre grader varmt och den våta isen blänker på gård och trottoarer. Jag såg K. när hon gick till jobbet med små, små försiktiga myrsteg. Det kan inte bli nog försiktigt, för några ben-, fot- eller armbrott vill vi inte ha nu när vi snart åker till Nerja.
Jag hoppas att K. orkar de sex arbetspass hon har kvar innan en tio veckor lång ledighet börjar. Det är på håret, verkligen på håret. Man ska egentligen inte ha ett arbete där folk knäcks och bryter ihop och blir sjukskrivna på löpande band...ingen borde behöva jobba med såna villkor!

Och igår slutade Downton Abbey så tråkigt! Usch vilken besvikelse, eller vad man ska kalla det. Jag kollade lite på DA:s internationella facebooksida, och där var folk jätteupprörda över att de hade fått julen förstörd (!), att den mysiga högtiden för deras del slutade med gråt och tragik... (Sista programmet, "julspecialen" sändes någon av juldagarna i England.) Ja herregud. Säga vad man vill om de reaktionerna, men de visar i alla fall att serien har engagerat på ett väldigt djupt sätt. Och vem kan tycka om ett sånt slut? Ingen. Jag kommer att tänka på den där svenska långkörarsåpan (har totalt glömt vad den hette) där alla utom en eller två sprängdes i luften sista avsnittet. Det var också "va? men vad gör dom? Så kan det väl inte sluta?"

Däremot såg jag en väldigt trevlig film med Goldie Hawn igår, "Tjejen som jobbade skift" från 1984. Hennes filmer har alltid fått såna töntiga, oseriösa "tjejen-namn" i Sverige, och det är väldigt synd. Jag gillar Goldie Hawn jättemycket, och den här filmen handlade om hur kvinnor under andra världskriget fick jobba i fabriker när männen var ute och krigade. Och hur de sedan förväntades gå tillbaka och vara hemmafruar. Som sagt, en trevlig film. Inte djupsinnig men mysig.

Jag ska kolla lite i tablåerna och se om jag kan hitta någon liknande gammal pärla idag. Det finns också annat jag ska göra. Städa i skåp till exempel. Skriva några mail. Gå ut med sopor. Och, som sagt, fundera på det snart gångna året och börja sammanfatta det för mig själv.
Inga direkta klackar i taket idag alltså.

Inga kommentarer: