söndag 13 december 2015

Bytt ut 2009 års antikvitet

Jag har nästan klarat av alla praktiska och nyttiga saker jag skulle fixa under denna vistelse. Listan var hyfsat lång och innehöll bland annat Köpa Ny Dator, vilket jag nu har gjort och som jag nu använder.
Det är alltid lite halvnervigt med ny elektronik. Nya system ska ersätta de gamla, och ofta gillar jag de gamla bättre. Nu har jag en längre tid märkt att min gamla iBook börjar bli seg och att vissa program inte fungerar optimalt längre, så det var helt enkelt dags. Vänta tills den gamla pajar helt vill jag ju inte. ("Den gamla" förresten, den är inköpt 2009, och i Macvärlden är det tydligen oerhört gammalt och nästan antikt. Helt galet egentligen.)
Så nu har jag installerat och hållit på. Vissa saker är mer komplicerade och kräver lösenord. Hjälp, lösenord, vilka lösenord, var har jag dem?! Det var likadant när jag köpte ny iphone. Lösenord överallt, och jag fattar inte hur jag lyckas få till det. Men det tycks fungera nu i alla fall.
Vissa saker fungerar bättre, andra sämre, andra inte alls. Det återstår en del grejande med andra ord. Men snabb är den nya Macen. Och duktig. Jag kommer ihåg förr i tiden när man skulle ansluta en skrivare och det följde med flera disketter med program och drivrutiner. Drivrutiner är ett ord som gör mig ängslig. Ett obehagligt ord som antyder stora svårigheter och möjliga komplikationer. Jag var alltid väldigt skärrad inför dessa drivrutiner som skulle installeras. Men nu...jag stoppar i skrivarkabeln och Macen reagerar som en blixt och säger ungefär "Jag har hittat en skrivare typ 1122, ska jag installera den?" "Ja" säger (dvs trycker) jag då, och då far den söta lilla maskinen ut på nätet och hämtar alla uppgifter och efter ca 20 sekunder är allt klart. Verkligen lätt som en plätt.
Jag ska nog komma överens med den här apparaten också. Den är skön att skriva på, mycket behagligare tangentbord än den förra. Den tar jag till Spanien och så får den bo där, så länge den orkar.

2 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Jag håller helt med dig om drivrutiner!! "Du måste ha nya drivrutiner till den här, då kommer det att gå bättre!" Jaha ... och var hittar jag dem? Det var det aldrig någon som talade om. Ängsligt letade jag på nätet och sedan vågade jag aldrig ladda ner några. Men, man blir tuffare med åren och erfarenheterna, eller hur! Och när man har arbetat upp litet mod, ja då hittar datorn alldeles själv! 😂

Jag förstår att du köpt en Mac igen, vad heter den och hur många GB? Jag är också på gång och sonderar terrängen lite grand.

Monica Hortell sa...

Jag har köpt en vanlig basic macbook air, om den nu heter så. Bärbart alltså. Med minsta antalet GB. 128. Jag tror det kommer att räcka för mina behov. En stationär dator har vi inte plats för i vår lilla lägenhet...