söndag 23 oktober 2011

Bitte, Nickel och Rival

Många gamla godissorter har försvunnit. Vissa av dom försvunna sorterna var väldigt goda dessutom. Chokladbiten Bitte till exempel. Jag googlade på den, och det visar sig att den är saknad av många. Bitte var av modell mindre, överdragen med ett tunt lager choklad och med ett slags frasigt jordnötsknäck inuti. På nätet läste jag att någon hade kontaktat Cloetta och frågat varför Bitte försvann, och det huvudsakliga skälet var att den var besvärlig att göra. Jag har för mig att det finns en Bitte-fanklubb till och med. Och den har varit borta så länge, så det går inte ens att hitta några bilder. Men det var ett slags glansigt, brunbronsfärgat omslag med en vit björn (?) på. 30 eller 35 öre har jag för mig att Bitte kostade.

Och Nickel. Den urspungliga Nickel med rött omslag. Kostade den inte 40 öre? Fyrkantiga hårda karameller med olika fruktsmaker. Min favorit var dom vinröda, men alla sorter var goda. Nickel spårade ur lite, det kom polkagrisnickel och alla möjliga varianter, och det var inte så kul. Men vanliga fruktnickel borde åtminstone finnas kvar. Det var roligt att dom var fyrkantiga också.

Rivalkola är en annan klassiker. Fyllig, smakrik chokladkola, och det fanns både fem- och tioöres. Det enda som liknar Rival numera är faktiskt Riesen, den påminner en hel del. Gräddkolan Dixi och nötkolan Rio var också supergoda. Och så fanns en lakritskola med ett mycket tvivelaktigt namn, men den försvann nog redan på tidigt 60-tal, eller kanske dom bara ändrade namnet. Jag har ibland berättat för folk att det faktiskt fanns en kola som hette så, men ingen har trott mig. Nu har jag hittat bildbevis.


Ganska förskräckligt, men ordens laddningar förändras ju med tiden. Godisnostalgi kan man hur som helst ägna sig länge åt. När man nu inte ägnar sig så mycket åt ätandet längre.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Och Käck (den där laktritsgodisen) heter numera Kick. Ingen ordning med nånting!

Men å, dessa kolor... Jag ÄLSKADE dem! Man fick ju så många för en liten peng...

Monica Hortell sa...

20 kolor för en krona, det var tider det...
Och att ta bort namnet Käck är hur fånigt som helst. Särskilt som käck är ett trevligt gammal ord, väl värt att hålla vid liv.

Lars Ulwencreutz sa...

Hej Monica
Det var jag som kontaktade Cloetta angående Bitte och sedan srev om det på ett forum för chokladfantaster.
Just nu ikväll satt jag och letade bilder på godis som försvunnit och snubblade då över Din trevliga blogg.

Tidigare under kvällen lyckades jag fatiskt hitta en någorlunda ok bild på en Bitte (från 1965). Kan skicka den om Du vill.

Bitte såldes faktiskt enda till slutet av 80-talet på vissa ställen.

Har funderingar på att försöka knåpa ihop ett eget recept på dem. Det var ju trots allt ljus choklad, knäck och jordnötter, precis som Du skrev. Ovanligt seg knäck dessutom. MEN - hur var det med jordnötterna: var de naturella eller var de salta? Jag minns banne mig inte.

Har med framgång kopierat Marabous Valnöt, som var en annan favorit. Gör egen valnötsmassa och sedan är det bara att doppa i mörk blockchoklad. Blir mycket bra!

Gammaldags Nickel vet jag att Sockerbageriet gör idag men under ett helt annat namn. Minns tyvärr inte vilket.

mvh Lars Ulwencreutz

Monica Hortell sa...

Lars: Det är nog svårt att kopiera Bitte. Den var ju väldigt speciell med både det knäckiga och något mjukt, frasigt inuti. Men jag hoppas du lyckas!

Intressant att höra om Sockerbageriet. Jag ska kolla deras sortiment! Tack för tipset.

Anonym sa...

Hej! Googlade just på Bitte+ Marabou och hittade ditt inlägg. Det finns en choklad som heter Reese crunchy (finns även smooth) på ICA butikernas hyllor med anerikanska och engelska varor som är väldigt lika Bitte. Skulle dock GÄRNA vilja ha bild på BITTE om du kan tänka dej att dela med dej. Annika@nobishotel.com. Med vänlig hälsning, Annika

Marie Pettersson sa...

Nestle gör en motsvarighet som heter Butterfinger. Den har samma krispighet som Bitte hade, men tror inte den har jordnötterna... Men den är det närmaste i smak och konsistens jag hittat... :-)

Anonym sa...

Hej Jag är också en riktig Bitte älskare och saknar den.Har nyss kommit hem från USA där köpte jag en chokladbollar som heter "BUTTERFINGERS" som smakade väldigt likt "Bitte"' den innehöll jordnötssmör.

Anonym sa...

My brоthеr suggestеd I might lіkе
this website. He used to be totally right.

This ѕubmit aсtually mаde my daу.

You cаnn't imagine simply how a lot time I had spent for this info! Thanks!

Review my web-site :: kasandora.com

Pia A sa...

Fler Bittefans ser jag.
Ja om någon kommer på ett recept är jag intresserad. Jag saknar Bitte! :)

Unknown sa...

Hej!
Jag kommer speciellt ihåg Bitte som en favorit och jag kan glädja er med att det finns en variant som verkligen påminner om den även idag. Den upptäckte jag när jag var i USA. Butterfingers heter den och finns att köpa här i Sverigen på t.e.x Gray American food store. Uuuunderbart Gott :) Så vi Bittefans kan återigen få njuta av den knaprigt sega godbiten.

Anonym sa...

Appropå "Bitte"

Så Nestle i USA har en sötsak som heter "Butter Fingers"
Den samkar nästan som ga "Bitte"

Mvh
/RJ

Anonym sa...

Ja, Butterfingers är nästan lika goda som Bitte - men bara nästan...

Monica Hortell sa...

Jag har testat Butterfingers men blev lite besviken. Det var varken frasigt eller knäckigt, även om grundsmaken var ganska lik.

Unknown sa...

Kolla in denna. :-)

http://goo.gl/AcFvPx

Anonym sa...

Satt och googlade efter Chokladbiten Bitte och hittade din sida. I min hand har jag något som jag tycker påminner om Bitte sen förr. Dock måste den vara kylskåpskall när den ätes för att överrensstämma så mycket som möjligt!

Den heter STARBAR (Peanutty Caramel Crumble)från Mondelés (Marabou) och brukar säljas tillsammans med Marabous dubbelförpackningar, typ 4 förpackningar för 20 kr.

I övrigt var det mysigt att blicka tillbaka i tiden i din blogg!

Med vänlig hälsning EWA

Anonym sa...

Jag saknar chokladbiten Play som fanns på -60 talet. Något marängaktigt i blått (?) papper.

Anonym sa...

butterfinger är väldigt lik bitte saknar också bronsol lakritstabletter i ett vitt plaströr

Camilla sa...

Ja, Butterfinger är så när man kan komma men inte riktigt lika gott.

Hea sa...

Bitte åt jag sist på början av 80-talet, sen försvann den. Jag o min Mamma älskade den, om den ändå kunder åter-uppstå 🙏🏽💝

Febe sa...

Bitte var en av mina favoriter! Jag minns det som en brun nallebjörn, dock. Och något rostfärgat papper, ungefär. Lite ränder, någonstans?
Nickel, ja...
De mörkaste gillade jag bäst; något sirapsliknande, ungefär?

TP sa...

En som jag inte sett på länge så den kanske inte heller längre tillverkas tror jag gjordes av Freia. Ett lager gelé som jag tror var med svart vinbärssmak (men kan ha varit något annat bär/frukt), ett lager med något sött nougataktigt (inte direkt som Pigall, men...) och sedan täckt med relativt mörk choklad. Någon som kan hjälpa med namn, samt om den fortfarande görs? Hade den kanske ett kvinnonamn?

Anonym sa...

Maritzastång?

Anonym sa...

Bronzol finns till salu igen :)