söndag 13 maj 2012

Elvisp och surfplatta

"Hur fungerar det egentligen med elvisp? Tycker du den är bra?"

Det vet jag att jag frågade en kompis för 31 år sen. Hon ägde en dylik apparat men det gjorde alltså inte jag, skeptisk som jag var till de flesta tekniska nymodigheter. Men eftersom jag på den tiden ofta bakade sockerkaka blev det en hel del handvispande, och det är ju rätt jobbigt. Så när min kompis talade sig varm om elvispens förträffligheter bestämde jag mig för att köpa en. Det blev en Hugin. Den var vit och brun, eller snarare så är den vit och brun, för jag har kvar den fortfarande. Jag tänkte på det nyss när jag vispade grädde, att elvispen är nog den äldsta pryl jag har. Den tycks hålla hur länge som helst.

Numera är jag inte fullt så teknikfientlig. Det är till och med så att jag har blivit sugen på en surfplatta! Men innan jag kan förklara för mig själv varför jag behöver en, så blir det nog inget inköp. Som leksak betraktad är den aningen dyr. Jag är också lite rädd att jag inte kommer att orka sätta mig in hur den funkar, annat än det mest grundläggande. Eftersom jag inte ens har en smartphone är världen med appar och sånt helt outforskad för mig. Får se hur det blir.

Vad gäller tvättmaskinen och gårdagens vattenläcka så tror K. och jag att en packning är trasig. Eller det måste vara så, för det droppar från det ställe där slangen är ansluten. Detta måste åtgärdas, men hur? I såna här lägen är det dumt att vara två opraktiska personer. Vi har en händig och stark granne, så kanske frågar vi honom, Annars blir det rörmokare.

"Nåt som är väldigt bra med män är att dom ofta är praktiska och kan laga och fixa saker." Det sa jag till K. för ganska länge sen när vi var ute och gick. Hon höll med förstås. Och efter en timme, när vi nästan var hemma, tillade hon: "En annan sak som är bra med män är att dom alltid vet vart dom ska köra."
Det platsar nästan som ett modernt Bevingat Ord.

Och jag förstod precis vad hon menade.

Inga kommentarer: