lördag 26 maj 2012

Dags för schlagerkväll

Idag är det fix och pyssel som gäller. Vi får besök av två kompisar från Stockholm, och det blir middag och schlagerafton. Fast egentligen borde det inte kallas schlager längre, eftersom musiken spretar åt alla möjliga håll och man får glad om det är åtminstone någon traditionell schlagerlåt med.
Men vad ska man säga istället? Song Contest-afton låter inte alls lika bra.

Tydligen har man kunnat läsa en artikel i en amerikansk tidning där svenskarnas besatthet av den här tävlingen analyserades. Och nog är det konstigt att det har blivit en så stor sak, nästan gigantisk. En riksangelägenhet. Det är lite som såna där tävlingar i italienska småstäder, till exempel där man har ett lopp med häst och ryttare tvärs genom orten. Folk laddar ett helt år, syr kostymer, tränar med hästarna, och förväntningarna skruvas upp till max. Hela stan är på benen. Alla engagerar sig. Sen blir någon överlycklig och resten (förlorarna) grämer sig i månader. Och när känslorna har lugnat sig, är det dags att förbereda och ladda för nästa år.

Precis så är det med Sverige och ESC, fast det är inte bara en liten stad utan ett helt land som grips av denna besatthet. Det är verkligen konstigt. Och kul.

Nu ska jag i alla fall greja lite i köket.

5 kommentarer:

Jerry sa...

Jag kom faktiskt på mig själv med att känna förväntan, något jag inte alls gör med andra helger oavsett om det handlar om jul, nyår eller midsommar. Så det kan nog stämma att ESC-afton är stort för många svenskar! Jag älskart! (;-)

Ditt och datt sa...

Ha en trevlig kväll!

Anonym sa...

Jag tror du lite grann övervärderar intresset för detta. Kvällstidningar och SVT slår ju på stort varje år och vissa människor älskar detta men
det finns faktiskt massor med människor i landet som inte ägnar detta det minsta intresse.
Själv tittar jag varken på de svenska uttagningarna eller huvudtävlingen och vet att jag inte är ensam om det.
Jag lägger ingen värdering i om man gillar detta eller inte men vill påpeka att väldigt många svenskar inte "firar julafton" ikväll.

Monica Hortell sa...

Nja, jag tror det är svårt att övervärdera intresset. Även om förstås inte precis alla gillar det.

Anonym sa...

Precis det jag menade....
Hela landet "grips inte av besatthet" inför ESC som du verkar tro.