tisdag 1 maj 2012

Valborg

Valborgsfirandet var som vanligt traditionellt och trevligt. Otroligt mycket folk ute på stan. Vi orkade inte trängas för att få en skymt av forsränningen utan satte oss på en uteservering och drack kaffe. Dvs. Åsa och Eva drack kaffe. Jag fick smaka Åsas espresso (har aldrig druckit det förut), och fy 17! Urk, så beskt och bittert.

Klockan 12 var vi bjudna på god och mysig sillunch. Sillar av olika slag (äter jag inte, men de var tydligen goda enligt alla sillätare), Janssons, pajer, bröd, ost, öl, nubbe etc. och efter det tågade vi iväg till Carolinabacken tillsammans med ett antal tusen andra personer. Nytt för i år var att Carolina hade en klocka på fasaden, jag hörde ordet "atom-ur" nånstans.



Så tio sekunder i tre började alla räkna ner, och då kändes det som rena nyårsafton när folk skrek "tio, nio, åtta" etc. Sen viftades det med studentmössor, och större delen av folksamlingen satte sig i rörelse nedför backen.



Men vi vare sig sprang eller gick nerför Carolinabacken utan släntrade långsamt genom Odinslund och till Universitetsparken. Pratade en stund med bekanta, drack champagne, njöt av vårvärmen. Efter ett tag tog vi oss hemåt, pustade ut och började förbereda kvällens tacomiddag.

Idag blev det tomt här hemma. Åsa och Eva åkte hem till Västkusten på förmiddagen, och K. började jobba klockan 15. Jag hade inga plikter alls utan passade på att ta ännu en skön långpromenad. Det blir vackrare ute för varje dag. Så har jag löst lite suduko och känt mig allmänt ledig. Nu ska jag kolla om det är något på TV.

Inga kommentarer: