torsdag 16 augusti 2012

Kvinnor som komplement

År 1956 fastställdes mäns och kvinnors lika värde i den tunisiska konstitutionen. En grundläggande princip. Ofattbart (?) nog vill nu den nya islamistledda regeringen ändra denna konstitution. Kvinnan ska hädanefter inte betraktas som en individ, självständig och värdefull i sig, utan hon ska ses som ett "komplement till mannen". Detta är alltså så viktigt, så konstitutionen ska skrivas om.

Adams revben, eller?

Men det är ju verkligen alldeles oerhört. År 2012 vill en regering ta ifrån kvinnor deras egna värde.
I Tunisien har kvinnor protesterat, minst 6000 marscherade i huvudstaden i måndags.
Det är ändå inte så många. Resten då? Vill inte? Vågar inte? En av deltagarna berättar i en intervju att hon även demonstrerat tidigare men då blev misshandlad av poliser. Kanske inte något som alla vill utsätta sig för.

Vad jag nu undrar är: Var är protesterna? Härifrån. Från västvärlden, och i synnerhet Sverige, "världens jämlikaste samhälle".

I förrgår stod det i tidningarna om det som händer i Tunisien, korta TT-artiklar. Varför anses det inte viktigare, undrar jag. Den "arabiska våren" - vad kommer den att leda till?
Och återigen förbluffas jag över vänsterns och "kulturelitens" omhuldande av den stora världsreligionen vars namn börjar på i. Oavsett vad företrädare för denna religion hittar på. Kritisera får/kan/vill/vågar man inte.
Mänskliga rättigheter, hallå!?



1 kommentar:

Ditt och datt sa...

Jag ställer mig faktiskt väldigt frågande till den "Arabiska våren", men ... så har jag ju dåligt med tillit!