lördag 25 augusti 2012

Lördagslyssning

Jag gjorde som jag tänkt: gick till Kvarnen för att handla i lagom tid tills BAO skulle spela. Det var speciellt att bara gå åt det hållet, för det kom liksom strömmar av folk som alla skulle till samma ställe. Först gick jag in i själva Konserthuset för att kolla på"buskspel", fast inte i några buskar då, utan små musikgrupper satt här och var och spelade på sina nyckelharpor och fioler. Mysigt, även om UKK:s inomhusmiljö är steril, grå och betongful.

Utomhuskonserten med BAO började på pricken klockan 19. Jättekö till entrén men snabbt och smidigt insläpp. Vi var också en hel del som stod utanför och lyssnade. Jag insåg att tvärs över gatan, utanför själva Kvarnengallerian, fanns ett perfekt ställe med helt fri sikt (utom när det kom bussar) över en storbildsskärm. Och ljudet var suveränt.

Jag hade tänkt lyssna på en två låtar sådär, men jag stod där en halvtimme innan jag till slut gick in på Ica och sedan hem. Fick höra flera av mina favoriter. Kul. Och när publiken visades på skärmen såg man att det verkligen dansades på dansbanan. Folk virvlade omkring i vals och schottis och allt annat, det var helt knökfullt. När det sen blev mörkt och de kulörta lyktorna lyste över Vaksala torg var det säkert helt fantastiskt. Men då var jag hemma och spelade wordfeud och åt rester från igår.
Lugn och bra lördag kväll.

Inga kommentarer: