söndag 26 augusti 2012

Ny knöl

Idag är det exakt ett år sedan jag opererade foten och fick den gigantiska artrosknölen borttagen. Det gick över förväntan allting, och jag har inte alls haft så många problem efteråt som ortopeden varnade för att jag kunde få. Inte hittills i alla fall. Men det är klart att den stelopererade stortån känns inte som en vanlig tå, den har till exempel väldigt dålig cirkulation. Men jag kan gå obehindrat, och bara det är fantastiskt.

På min andra fot har jag också en knöl, och den har funnits där jättelänge. Den är stor men sitter "bättre" till, så jag har inte direkt lidit av den. Tur det, har jag tänkt, eftersom den innehåller både artros och en hallux valgus. Men nu har den jämrans knölen börjat växa, eller snarare så har det uppstått en till, och den sitter på samma känsliga ställe som den jag opererade bort. Vilket innebär att den känns när jag går, skon trycker, det börjar redan göra lite ont. Om den fortsätter att växa, och det känns som att det håller på hela tiden, så...blir det inte roligt.
Tja, men vad gör man?
Jag har i alla fall bokat tid hos husläkaren för att få remiss till röntgen, och så börjar väl hela proceduren om. Hoppas det i alla fall inte blir en massa trassel den här gången med remisser som fastnar på Akademiska och kämpande för fritt vårdval.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Å nej, så trist! Jag ska nog ringa min husläkare om min häl nästa vecka, för den tycks inte bli bättre.
Från Ackis har jag inte hört pip, har en remiss som har legat där i två månader snart ang en operation. Så förhoppningsvis träder vårdgarantin in och jag kan välja operation på annat ställe! Det vore härligt! :P

Ditt och datt sa...

Sån otur! Skönt att du har satt igång "proceduren". Ett tips, om du inte hör något ifrån de/den som du vet att din remiss skickats till inom 1 - 2 veckor - ring! Det är något som jag verkligen fått lära mig genom åren och alla remisser och operationstider - ring!

Monica Hortell sa...

Den stora rysaren om det blir operation är: Var? Förra gången fick jag inte opereras i Uppsala (på Elisabethsjukhuset där en av Sveriges främsta ortopeder finns) eftersom stockholmare hade förtur dit...och dom behöver inte ens remiss! Så galna kan landsting vara.
Suck om jag måste börja hålla på med det där igen..