lördag 25 augusti 2012

Folkmusik på stan

Jag hade ett ärende på stan idag och hade sån tur så jag kom precis när ett spelmanståg kom och svängde ut på gågatan på sin väg från Upplandsmuseet till Resecentrum och UKK. Så jag stannade förstås och lyssnade och myste.
Alltså jag gillar verkligen svensk folkmusik, riktigt typisk "knätofs", till skillnad från när jag var ung. Då tyckte jag om pop och dessutom klassisk musik. Annat var jag ointresserad av. Men jag har breddat mig sen dess, och kan uppskatta allt möjligt: finsk tango, spansk flamenco, arabisk popmusik, körer från Balkan, indisk sitar, franska chansoner med mera...
Det finns fortfarande vissa musikstilar och musikkulturer som jag har svårt för, men det mesta lyssnar jag på med stort nöje. Och just den svenska musiken med nyckelharpa tilltalar mig mer och mer. Jag blir så glad, det är så medryckande och positivt. Och själva instrumentet är fascinerande.



Annars var det ganska rörigt på stan, trångt och jobbigt. Så jag gick ganska snart hemåt. Då väntade mer musik. Utanför UKK spelade Hemvärnets Musikkår, och sånt gillar jag också numera! Mässingsorkester, taktfasta marscher, även det väldigt medryckande och kul. När jag kom var deras spelning nästan slut, men två låtar hann jag höra innan musikkåren marscherade iväg.



Det är ju stort folkmusikevenemang idag, med anledning av att det är 100 år sedan riksspelmannen Eric Sahlström föddes. På Vaksala torg spelar Benny Anderssons Orkester i kväll, med dansbana och allt. BAO är en favorit, jag har de flesta skivor de har spelat in och blir alltid liksom upplyft och på bra humör när jag lyssnar på dem.
Troligen gör jag mig ett ärende till Kvarnen senare, så jag kan stå utanför och tjuvlyssna lite grann.





2 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Ja, gör det! Skulle väldigt gärna vilja lyssna på BAO!

Kanske är det så att man med ålderns vishet blir mer tolerant med olika musikstilar?!

Monica Hortell sa...

Ja så är det säkert. Kanske handlar det om att man har många fler erfarenheter, som olika slags musik liksom kan fästa på.