tisdag 28 augusti 2012

Tidig morgon med läkarbesök

Klockan 7 på morgonen brukar jag inte ens vara vaken. Men i morse steg jag upp då. För mig är det så tidigt så det är kul! Anledningen till den arla uppstigningen var att jag hade en tid hos ögonläkare klockan 8. Ungefär vart tredje år ska jag gå och undersöka ögonen, bland annat eftersom jag har grön starr i släkten. Inga såna tecken hittades förra gången, och inte idag heller. Allt var stabilt, även om jag har en del smärre problem med grumling av hornhinnan och så. Det kan behöva opereras, sa läkaren, men det dröjer nog. Tio år, kanske tjugo. Kanske aldrig. Så jag hoppas förstås på aldrig.

När jag kom ut från Capio sken solen och mina på grund av droppar utvidgade pupiller reagerade förstås, trots att jag hade mörktonade glasögon. Jag ville bara blunda hela tiden.
Nu hade jag en dryg timme att fördriva tills nästa läkarbesök, det hos husläkaren för att få ortopedremiss. Vad gör man på stan innan affärerna har öppnat? Går till ett fik förstås. Jag strosade ner till Ofvandahls, där jag satt länge och väl med te, en ostmacka och en tidning. Klockan 9 på morgonen - då brukar jag i normala fall fundera på att kliva upp ur sängen!
Det var väldigt lugnt och avkopplande att sitta där, samtidigt som det kändes urbant och fritt och bra.

Husläkarbesöket tog inte ens två minuter. Snabbt som blixten printade han ut en remiss till drop in-röntgen på Samariterhemmet. Lika bra att ta allt på en gång, tänkte jag, och pilade genast iväg till en helt annan del av stan. Skönt att Uppsalas stadskärna är så liten!
Jag blev imponerad av den här röntgenavdelningen. Helt ny och fräsch, jättefin modern utrustning - och inga väntetider! Helt otroligt. Röntgensköterskan berättade att Akademiska inte remitterar några patienter dit, utan det är endast privatläkare som får göra det. Hade jag gått via Ackis, så hade jag fått vänta på en  kallelse till Enköping eller, ännu värre, Löwenströmska i Upplands Väsby! Fastän Samariterhemmet ligger mitt i Uppsala och har toppenutrustning.

Jag orkar knappt tänka på hur illa jag tycker om landstinget. Makt- och prestigegalna politikers egna lekstuga. LÄGG NER!

Nu blir det intressant att se vad som händer. Med eventuell fotoperation alltså.

För övrigt är det väldigt härligt på nåt sätt att vara ute så tidigt som jag var idag. Det är en speciell energi i luften när alla är på väg till sina jobb. Ett slags koncentrerad rörelse som jag gillar. Men kommer det att få mig att ställa klockan på 7 och gå ut bara för att uppleva energin? Knappast.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja min förra arbetsgivare förnekar sig inte! Skulle kunna prata i timmar om alla dumheter man hittar på där! Att ingen lägger ner dem, det är en förlegat indelning av Sverige, för övrigt. USCH!

Ditt och datt sa...

Håller med om den tidiga morgonenergin! Men inte heller jag har någon som helst idé på att gå upp kl 7 för att uppleva den i "onödan" - been there, done that!

Skönt att allt gick så smidigt i dag, det underlättar att ha krämpor när allt funkar som man vill att det ska göra.