lördag 19 juli 2014

Gränsen går vid 34 grader

Men nu har jag i alla fall nått min gräns, alltså nuärdetförvarmt-gränsen, och det gjorde jag igår. +34 i skuggan, kvavt, tryckande, vindstilla. Det var lite jobbigt, måste jag erkänna. Särskilt uppe i våra kvarter som i princip bara består av tätt byggda stenhus, och där värmen säkert var ytterligare några grader högre. Luften liksom kokade i alla små gator och gränder. Och för första gången sen vi kom hit i mitten av maj skippade vi frukost på terrassen och drack vårt te inomhus istället. Skönare så.

På em gick K. ner till en av stränderna och badade i havet. Det vill säga, hon doppade sig hastigt, för det var jättekallt i vattnet. Konstigt nog.

Idag är det bättre. +32, ett moln här och där och dessutom en liten vind som svalkar även om den också är varm. Vi får besök av Marie som ska vattna våra blommor när vi åker härifrån, och det blir kaffe i den skuggiga hörna som bildas på terrassen vid 15-tiden. Sitta i solen är inte att tänka på, och det är bara att konstatera: Vi har blivit blekare, i synnerhet jag.

3 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Då är det skönt att ni är i Sverige i augusti, då brukar det vara varmare än +34!

Här hemma är det varmt och skönt nu och veckan som kommer ska det fortsätta vara varmt. Björkarna börjar bli gula, så det är väldigt torrt i markerna.

Det måste vara spännande att komma hem till nya lägenheten! :-D

Anonym sa...

Vi har haft ett fantastiskt väder nu i två veckor i Sverige. Perfekt och nästa vecka blir det närmare 30 grader.
Så här kunde det få vara länge... (;-)

Lesley sa...

Nu forstar du Monica hur jag kanner mig! Jag tal inte hog varme? har ingen aning varfor, men det ar plagsamt for mig, aven den varme vi har just nu 28 grader, inomhus dessutom. 21 grader ar min basta temperatur.

Kanske Kitty tyckte vattnet var kallt pa grund av extrem temp i luften? har ar det kanske 17 grader i vattnet, och jag har ingen lust att kliva ur vattnet sa skont ar det!