onsdag 18 september 2013

Gamla önskelistor

Jag är helt fascinerad av vad jag hittar i mina gömmor, nu när jag har börjat gå igenom även lådor som jag inte tittat i på typ flera decennier.
När jag var 16-20 år ungefär skrev jag mycket brev, och många har jag sparat. Kopierade med karbonpapper. Otroligt intressant och ibland omtumlande att läsa. Och glad är jag över de brev som är skrivna på maskin - min handstil var ganska erbarmlig och ibland ser jag inte vad jag själv skrivit.

Bland det jag hittat finns många brev och anteckningar från mina allra första veckor i Uppsala. Om korridorlivet, studier, själva stan - hur jag upplevde allt och vad jag gjorde första dagen jag flyttade hit. Häftigt.
Och kul var det att läsa ett brev till farnor och farfar från 1/12 -69. Det innehöll bland annat önskelistor inför julen, listor från mig själv och mina syskon. Så här ser de ut:

Monica, 18 år
Gitarrfodral, storlek mindre
Bok: Yoga för envar av Desmond Dunne
Prydnadskudde av den robusta typen, gärna manchester
Riktig ananas
Mugg att dricka ur, snygg
Ölback e.d. av trä
Singelskivor: Delta Lady. Joe Cocker
                      Här kommer natten. Pugh Rogefeldt
                      + ev. Mozarts Turkiska marsch som bör finnas på liten skiva, det vet jag inte.

Stefan, 14 år
Stort tjockt ljus
Affischer
Chokladask
Stort ritblock
Kortlekar, vanliga Öbergs
Låda farmorknäck

Britt, 13 år
Rött eller tvåfärgat genomfärgat ljus
Riktig ananas
Affischer
Svarta fingervantar
Pennskrin
Liten rolig väckarklocka
Amorins brevpapper

Roger, 11, nästan 12 år
Hockeklubba av god kvalitet
Chokladask
Affischer
Rökelse
Stort tjockt ljus
Låda blandad knäck

Affischer och ljus var alltså väldigt poppis hos mina syskon. Och intressant att en kille i tolvårsåldern önskar sig både hockeklybba och rökelse!
Det här med "riktig ananas" handlar förstås om färsk ananas som då var mycket sällsynt och exotisk. Att få en hel, god sådan var förmodligen höjden av lyx.

Det är svindlande att tänka på allt som hänt sen dess. Och själva önskelistorna...nu tycker man de är nästan rörande i sin anspråkslöshet, men då var det väldigt roligt och bra att få en kortlek eller en väckarklocka. Nutidens önskelistor ska jag inte ens säga nånting om.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Önskelistorna är roliga. Manchesterkudde. Härligt. Då skall vi inte tala om ölbacken! En sån får vännerna se till fixa åt dig lagom till nästa högtidsdag 😄.
C

Monica Hortell sa...

Ja tänk forna tiders ölbackar av trä, som man målade och använde som förvaringsmöbler eller pallar... Får jag en nu, så hoppas jag den innehåller flaskor. :-)