söndag 22 september 2013

Apples sjua - inget för mig

Jag har alltid varit ett Apple-fan, har aldrig haft annan dator än Mac, aldrig förstått hur folk ens kan köpa nåt annat. Eftersom "nåt annat" alltid är krångligare att använda.
Varje nytt operativsystem som introducerats har varit bättre än det föregående. Men nu - det här nya IOS 7 verkar vidrigt! Jag har i och för sig inte sett det "i verkligheten", eftersom jag snabbt stängde ner frågan om uppdatering som igår kom upp på både telefonen och paddan. Det räcker med att ha sett det nya systemets design och grafik på nätet. Fult. Blekt. Svårläst. Stiliserat på ett både minimalistiskt och barnsligt vis.
Kombinationen av design och användarvänlighet är inte lika självklar längre. Nya bra funktioner finns förstås, men i mina ögon är detta IOS 7 snudd på icke-Apple.
Steve Jobs vänder sig nog i graven.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med dig. Jag har uppgraderat o ångrar det stort. Svårt läsa anteckningar: blek färg matchad med ljust gult på kritvit sida. Kalendern hopplös o saknar den pålitlighet den tidigare hade. Program släcker ner sig själva. Allt tvärtom mot tidigare i Safari osv. Utgår ifrån att det snart måste bli förbättringar. Fast det där bleka, det lär vi få dras med. Jo, Jobs vänder sig säkert i graven!
C

Monica Hortell sa...

Usch, det låter verkligen inte bra. Tur att jag inte uppgraderade. Det var tack vare att jag läst om det på nätet. Annars hade jag väl glatt tryckt på ja-knappen.