lördag 28 september 2013

Några irriterande saker

Jag ska ju operera en fot i slutet av oktober. För mig är det viktigt att veta vem som ska utföra operationen, jag vill träffa honom/henne - det måste kännas bra. Om jag tycker att ortopeden är osympatisk vill jag inte att hen ska karva och såga i min fot.
Två gånger har jag besökt Enköpings lasarett och då träffat två ortopeder. Sen visade det sig att ingen av dem ska operera mig...
Men jag ringde till operationsplaneringen och förklarade att jag vill ha nån som är erfaren och omvittnat duktig. Fick då ett namn, och i veckan fick jag dessutom prata med honom i telefon. Och, tack och lov, det kändes bra. Allt kan fortskrida enligt planen.

Men väldigt märkligt är det att Enköpings lasarett inte har till gång till mina röntgenbilder. De togs nämligen på Samariterhemmet här i stan, på deras helt nya, jättefina röntgenavdelning. Dit Ackis inte remitterar några patienter, antagligen pga deras vanliga prestigeskäl. Nåt slags upphandling finns i alla fall, men i den ingår inte att röntgenplåtar ska göras tillgängliga för Enköping. Läkaren förklarade det för mig så gott han kunde, men det var svårt eftersom det faktiskt är obegripligt. "Det låter ju väldigt konstigt," sa jag. "Ja, vad tror du jag tycker då," sa han. Men han var rätt så uppgiven när det gäller landstingsbyråkratin. "Jag försöker bara göra mitt jobb bra och stå ut med resten."
Nej, usch för landstinget! Bort, lägg ner!

Nåt annat irriterande är Apples svek mot sitt eget varumärke. Jag tänker då på det nya IOS 7 som jag skrivit om tidigare. Nu läste jag dessutom en annan "stor" nyhet på en Apple-sajt: iPad kommer i en ny färg, nämligen rymdgrå. RYMDGRÅ? När blev rymden grå?
På ett forum om 7:an framkastade någon att utvecklarna troligen är färgblinda. Kanske det, och då är det väl samma person(er) som tror att rymden är grå. Nej, usch även för detta.


1 kommentar:

Anonym sa...

Det var inte mycket som var bra...

Har du haft kontakt med två (2) ortopeder? När jag gjorde min operation i december träffade jag fyra (4) läkare och en kandidat på mindre än ett dygn. Det var olika varje gång. Och alla skulle undersöka mig trots att jag blödde som en slaktad gris.

Håller verkligen med om en grej: lägg ner landstingen! Fyller ingen funktion idag.