måndag 23 september 2013

Måndag

Jag har varit iväg på kvinnonätverket Vattentornet och pratat om healing ikväll. Trevligt. När jag gick hem småregnade det och var så där riktigt mörkt och blåsigt och ruggigt som det kan vara en höstkväll.

Från healing till terrorism. Gisslandramat i Nairobi berör mig väldigt. Särskilt när jag läser om våldtäkter och skjutna småbarn därinne. Ofattbart hemskt. De svenska tidningarna skriver påfallande lite, nu när dramat håller på att få sin upplösning och över 60 personer (hittills) är döda.

al-Shabaab rekryterar folk i Sverige. Helt öppet. Det är också ofattbart hemskt. Och så märkligt att människor vill bli terrorister. Unga människor som lever i ett hyfsat tryggt samhälle, utan krig och svält, väljer att åka till en annan del av världen och bli mördare. De vill skjuta, bomba eller bränna ihjäl män, kvinnor och barn. Och känner sig då som hjältar.

Vad ska jag sätta för rubrik på det här inlägget? Det är nästan omöjligt.


Inga kommentarer: