söndag 23 november 2014

Åter i pörtet

Efter två dygn hemma i den lilla, pörtelika lägenheten känns det rätt så bra. Det är ju plusgrader ute. Visserligen mörkt men jag är glad att slippa minusgrader för att inte tala om halka! Och kul var det att gå till en välsorterad Icaaffär och handla.

Två saker står fram som positiva jämfört med Spanien:

Varmvatten kommer tämligen direkt när man vrider på kranen. Inte efter flera minuter.
Butikerna har inte stängt mellan klockan 14-17.

Det sista, siestastängningen, har jag väldigt svårt att vänja mig vid. Och det har höjts röster om att Spanien bör anpassa sig till övriga EU och avskaffa siestan helt. Jobba typ åtta till fem som man gör på andra ställen. Men det skulle ju helt enkelt inte gå. Det handlar om hela den spanska livsstilen, en stor del av deras kultur. Allt skulle ändras, och never ever kan jag tänka mig att spanjorerna skulle gå med på det.
I nån amerikansk tidskrift läste jag dessutom en moralpräktig artikel om att spanjorerna borde gå upp tidigt, jobba effektivt hela dagen och sedan även lägga sig tidigt som vanligt folk istället för att vara ute på kvällarna och dricka vin...
Så mycket vin dricker de faktiskt inte, i alla fall inte på vardagar. Det är turister och andra utlänningar som gör det.
Men barnen slutar skolan klockan 14, och de allra flesta familjer äter sitt huvudmål klockan 15. Efteråt antar jag att de som ska tillbaka till arbetet vilar en stund, och så vid 17 börjar aktiviteten igen.
"Delade turer" skulle det kallas i Sverige, och väldigt många jobbar så. 10-14 och sedan 17-20 eller 17-21.

Och även om jag kan irritera mig på att det mesta är stängt just när jag vill gå ut och handla, så kommer även jag förstås att vänja mig. Fördelarna är större än nackdelarna.

I alla fall, nu är vi tillbaka i Uppsala och pörtet. Skönt med inomhuskomfort, ljusa möbler och stereoanläggning. November är ju november, men jag tycker nog att vi har det bästa av två världar.


Inga kommentarer: