onsdag 15 april 2015

Läget hemma

Vi har varit ju hemma ett tag, hemma från Nerja alltså. Den här gången kändes det roligare än vanligt att komma hem, kanske för att vädret i Spanien var väldigt blandat, för att inte säga ständigt halvdant, utom en period i januari. Kallt och snålblåsigt där som här - ingen skillnad, jag har samma kläder nu: jeans, jacka, diverse tröjor, som jag gått omkring med i Spanien.
Kul är det fortfarande med vår lilla lägenhet. Märkligt att man kan trivas så bra i något som egentligen är för litet!
Jag har ovanligt mycket jobb helt plötsligt. Små uppdrag som kommer in och som förstås är väldigt välkomna. Trevligt att vara efterfrågad.

När vi åker tillbaka till Nerja i maj lär det i alla fall vara varmt, annars är det nåt fel! Det börjar dra nu igen, framför allt saknar jag människorna vi umgås med där. Riktigt goda vänner som vi har fått, och de flesta åker fram och tillbaka ungefär som vi. Några bor där permanent. Men en del av dem vi brukar ha jätteroligt med åker hem nu snart, vi går om varandra och kommer inte att ses förrän till hösten. Lite speciellt.

Bland det som är nödvändigt att ordna innan vi sticker är deklarationen och tillhörande pappersarbete. Eftersom jag har en liten firma kan jag inte deklarera enkelt på nätet. Åh, vad jag önskar att jag kunde göra det! Jag avskyr pappersjobb, när det handlar om siffror alltså. Fullständigt avskyr det. Förra året har vi ju dessutom sålt en bostadsrätt, och det ska redovisas. Blanketter med siffror och kolumner och reavinst och avdrag och...help, help! Jag orkar inte med det, det känns som att hjärnan liksom stannar, att jag blir dummare och dummare för varje år. (Obs, bara när det gäller siffror, inte annars.)
Och naturligtvis anlitar jag hjälp, annars skulle det inte gå.

Vad jag nu ska göra, något jag i alla fall kan, är att sortera kvitton. Bara sortera, lägga i ordning. Det går alltid utmärkt bra, och efteråt brukar det kännas som att jag har gjort en stor prestation.

Inga kommentarer: