måndag 20 juli 2015

Favoritdoft

Efter två veckor i Sverige känns det väl som vanligt, fast regnigare. Jag uppskattar lugnet, den materiella standarden och att handla mat i min favoritbutik.
Hjärtat finns ändå i Nerja, ingen tvekan om det.

Fördelen med allt regnande är att det blir grönt. Jättegrönt verkligen, grönt och frodigt som i England. Och alla dofter... Det finns många vår- och sommardofter att älska: Hägg, kaprifol, syren, jasmin och så vidare. Min favorit har jag kunnat njuta av nu, nämligen lindblom. En alldeles fantastisk doft, distinkt men diskret. Som en god, mild tvål.
Det finns gott om lindar i Uppsala, och där vi bor nu växer jätteexemplar av dessa träd. De har blommat för fullt, doften har kommit in genom ventilerna till och med. Och att sitta på balkongen...åh! Jag har aldrig känt det så starkt tidigare. Fast det börjar nog avta nu.

K. har fått en del pass på sitt gamla jobb, jag har också haft en del att göra. Men för det mesta bara degar vi här hemma. Ganska trötta faktiskt. Inget behov av att "göra något". Vi är som pensionärer, sa vi till varandra. Och det är ju inte långt ifrån heller. Bara att acceptera.
Sitta på balkongen och lukta på blommorna, det är inte alls en dålig tillvaro.

Inga kommentarer: