fredag 2 november 2012

Kastad råtta

Igår pratade K. och jag om den livligt trafikerade korsning vi bor bredvid, alltså korsningen Väderkvarnsgatan-Råbyleden. Underligt att det inte händer mer där, sa vi till varandra, särskilt när de gör om hela vägen, det är uppgrävt och avspärrat och trafikljusen är avstängda. Svårt att överhuvudtaget komma över gatan, och det gäller på båda sidorna. Hur har de tänkt egentligen?
Och nu läser jag i UNT att just idag inträffade verkligen en olycka. En cyklist blev påkörd av två bilar! Usch.

Och på tal om igår och cykling, så var jag med om en incident av helt annat slag. På en cykelväg i närheten av där jag bode förut kom jag trampande i lugn och vilsam takt. Mötte en gående kille i 18-20-årsåldern, och precis när vi var i jämnhöjd med varandra sa han högt på bruten svenska: "Titta på den här! Jag kasta den på dig!" Och så höll han upp en väldigt äcklig, död råtta. "Idiot!" skrek jag. Vet inte om han verkligen kastade råttan, men när jag vände mig om låg den på marken och killen vrålade i fullt raseri: "VAD SA DU!?" och hötte med näven. Fullständigt rabiat-ilsken. Han skrek nåt mer också som jag inte hörde. Då höjde jag ena handen för att göra fingret, men jag är inte så van vid det, så det blev ett v-tecken...:-) Inte helt fel det heller. Men jag var väldigt glad att jag cyklade och han gick, annars hade det blivit riktigt jobbigt.
Undrar om man kan polisanmäla en person som går omkring och kastar döda djur på folk?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy 17 vilken äcklig typ! :-(

Monica Hortell sa...

Jätteäcklig, verkligen.