onsdag 28 november 2012

Sexbrott och olika måttstockar

Jag läser att en man har blivit friad från våldtäkt eftersom kvinnan inte gjorde nog mycket motstånd. Ja, det har man hört förut. I just det här fallet sa hon "Nej" och försökte hålla ihop benen. Och det räcker inte långt som fungerande motstånd mot en i regel betydligt starkare man.
Vad hände med att respektera ett nej?
Det här känns så...gammalt. Så mycket eko från 70-talet, och nog borde attityderna ha förändrats sen dess?
Ibland har de också det. Men bara ibland.

Nu tänker jag på åtalet mot Julian Assange. Där var det varken "Nej" eller hophållna ben. Han och den anklagande kvinnan hade ett förhållande, och Assange bodde hos henne. I allmän trevnad och gamman, som det verkar, med planering av kräftskivor och annat mys. Men så hade Assange sex med en kompis till kvinnan. Och sen gick det snett. De påstådda övergreppen handlar om "överraskningssex" och ett oskyddat samlag - kvinnan gick till den kända advokaten Claes Borgström och frågade om det kunde räknas som våldtäkt. Tydligen, för plötsligt var det krigsrubriker och Assange efterlystes internationellt för sexbrott. Med Interpol inkopplat!

Nu är jag inne på ämnen som verkligen engagerar mig: Proportioner och måttstockar. Hur små saker blir stora, och stora saker förtigs, och hur det verkligen görs skillnad på folk och folk.

Mannen som inte respekterade ett nej utan tvingade sig på kvinnan, han blir frikänd. Assange har fortfarande inte ställts inför rätta, eftersom han håller sig undan. Jag förstår honom, jag fattar han blir nojig, för anklagelserna låter helt absurda. Överraskningssex, alltså att den ena tar ett initiativ innan den andra personen är helt vaken, är i regel inte förknippat med övergrepp om personerna redan har ett sexuellt förhållande, sover i samma säng och hade sex kvällen innan.
Alla uppskattar förstås inte dylika initiativ, och då säger man väl det. Typ "du, det där gillar inte jag, det vill jag inte att du gör igen." Men polisutryckning på internationell nivå?
Och att inte använda kondom - dumt, slarvigt, dålig stil. Men efterlysas av Interpol?
Hur mycket overkill kan det bli?

Och jag undrar mellan vilka den stora skillnaden är? Mellan den "vanliga" kvinna i Värmland som anmälde en våldtäkt och Assanges älskarinna (haha, nu fick jag använda det gammaldags ordet också) som är journalist, radikalfeminist, politiskt engagerad socialdemokrat och känner folk "in high places"?

Eller går skillnaden mellan den "vanlige", anonyma våldtäktsmannen i Värmland och den berömde, kontroversielle Julian Assange? Är det lite häftigare att sätta dit vissa?

Skillnad görs det hur som helst. På folk.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, hej. Ja, jag håller med dig att det är väldigt skillnad på folk och vad man lägger ner möda på. Vet inte om du kommer ihåg det här fallet som man kunde läsa om alldeles innan Assange fallet med Interpol kom upp: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8031457.ab

Skillnad på folk helt klart...

Monica Hortell sa...

Jag hade ingen aning om det här fallet. Fullständigt hårresande! "Skillnad på folk" är ju plötsligt världens understatement.