måndag 26 november 2012

Ljus överallt!

Jag har nog aldrig varit med om så mycket tjuvstartande vad gäller adventsljus som i år. Redan för ett par veckor sen tändes ljusslingor på balkonger lite här och var, och i fönster lyser både stjärnor och stakar. Inte konstigt. Först en kall regnig sommar och så en mörk regnig höst på det. Det har inte funits så stora möjligheter att lagra ljus, och nu är de uppdämda behoven stora. Hos oss har inga jul- och ljuslådor hämtats än, men jag tänder lampor precis överallt. Massor av lampor, flera i varje rum.

Något jag alltid ställt mig frågande inför är höstälskarnas mantra om att årstiden är härlig eftersom det är så mysigt att kunna tända levande ljus och kura hemma. Men, va?!
Missförstå mig inte, det är mysigt att tända levande ljus, det tycker verkligen jag också. Men en årstid när allt vissnar, när mörkret ligger som ett tungt täcke över allting, när man huttrar och fryser och måste ha klumpiga kläder, när minusgrader, snö och halka orsakar skador, olyckor, trafikproblem och jag vet inte vad - hur kan det kompenseras av att tända stearinljus inomhus?

Nu lär det i alla fall vara snö på gång, och ganska mycket dessutom. Än så länge är det plusgrader, men vinden har vänt och blivit isigt nordlig. Jag ställde ner cykeln i garaget alldeles nyss. Färdigcyklat för i år. I april hämtar jag den. När vi har kommit hem från Spanien och man kan vara säker på att våren är här.
Det är snart bara sex veckor tills vi åker. Otroligt! Och där är det ju visserligen väldigt ljust på dagarna och betydligt längre än här hemma, men senare på kvällen blir det kolmörkt, så man kan verkligen tända ljus även där. Och glädjas åt solen och plusgraderna nästa dag när man promenerar vid havet och sen lägger sig en stund på solterrassen. Det är en bra kombination. Ljus på alla sätt och vis.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, jag gillar hösten och mörkret, jag tänder min läslampa och äntrar bäste fåtöljen och LÄSER. DET gillar jag med hösten - inte så många krav på att man måste vara ute i solen eller putsa fönstren eller nåt.
En av mina grannar satte upp sina adventsstjärnor för en månad sen, men insåg efter nån dag att det alldeles för tidigt. Men sen åkte stjärnorna upp häromdan igen... :D

Monica Hortell sa...

Jag gillar också att läsa. Fast gärna på balkongen, i värme. :-) Med solen som lampa.
Kul med adventsstjärnor en månad för tidigt! Då är man desperat! :-D

Jerry sa...

Så jag håller med dig om hösten, finns inget positivt med mörker, kyla och död. Huvaligen!

Ditt och datt sa...

Men det här vädret är inte hösten, det här är november, det är något helt annat och fullständigt onödigt!

Hösten är hög krispig luft och fantastiska färger på alla blad! Och vintern är vit snö som gnistrar i solen och knarrar under fötterna!

Bara så att ni vet ...!