söndag 10 maj 2015

Mer och mer svenskt

Det kommer fler och fler svenskar hit till Nerja. Både såna som turistar en vecka och såna som köper en bostad. Igår träffade vi ett trevligt par som kom hit för första gången i vintras och köpte hus efter tre dagar!
Man hör svenska så ofta, så ibland, i vissa delar av stan, kan man nästan glömma att man inte är i Sverige. Nej, så illa är det inte. Men det är definitivt det vanligaste språket näst efter spanska. Lite blandade känslor har jag inför det.

Två nya svenska mäklarkontor har öppnats ganska nyligen. En svensk godisaffär likaså. Och nu senast en butik som säljer svenska livsmedel. Dit gick jag glad i hågen och köpte det jag saknar annars, nämligen Bregott och herrgårdsost.

Nu har jag sett att det finns renläriga personer som skriver på facebook att dylika butiker är onödiga och att man ska äta spansk mat när man är i Spanien. Basta. Jaha, då ska man i konsekvensens namn bara äta svensk mat i Sverige. Och, ve och fasa, enbart engelsk mat i England...

Att turister som stannar en vecka eller två på ett ställe prompt måste ha Kalles kaviar och Gevalia är kanske lite patetiskt. Men jag kan verkligen förstå att svenskar som bott i Spanien 40 år kan längta efter sitt hemlands smaker, efter Bollnäsfil eller riktiga Mariekex eller vad det nu kan vara.
Kulinariska blandningar är bra. Faktiskt nödvändiga.

2 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Var och en har sin smak! Jag tar nog (faktiskt, för första gången) med mig sill när jag åker till Kreta!! Salt är så gott i solen!

Queenb sa...

Min bror Mark, vill att sverige sälja svensk mat i england....där ser man han besökte sverige 1970 senast....han har alldrig glömt det!