lördag 26 februari 2011

Favoritfärg

När jag var 13-14 år fick jag en turkos stickad väst som jag älskade och som jag hade i åratal, tills den mer eller mindre föll sönder. Sen har jag haft diverse turkosa plagg och prylar under åren - jag älskar den färgen! I alla varianter och nyanser, från ljust mintgrön till mörk blåaktig turkos. Ibland köper jag en sak bara för att den är turkos, det kan vara ett köksredskap, en väckarklocka eller en väska.
80-talet var ett eldorado för mig, eftersom det fanns en uppsjö av turkosa kläder. Jag har fortfarande kvar en mintgrön t-shirt som jag köpte 1987. Och när färgen får en revival, vilket händer då och då, fyller jag på i garderoben.
Kolla här ett litet urval från min garderob, och lägg också märke till den söta lilla klockan:


Många inredningsdetaljer här hemma går i denna fantastiska färg. Här skymtar några bordstabletter, under spåren från gårdagens festliga middag. De går i den något dovare, blåaktiga nyansen:


Ja, och den kamera varmed jag tar dessa bilder köpte jag för att den var...just, det turkos! Världens vackraste kamera!

Förra året valdes turkos till årets färg. Det perfekta valet!
Turkos brukar förknippas med svalka och distans, "den kyler ner destruktiva passioner och hetsighet" enligt den andliga färgkunskapen. Och på inredningsnyheter.se kommenterades årets färg så här:


" Turkos kombinerar fridfulla egenskaper hos färgen blå med uppfriskande aspekter av grönt och väcker tankar av lugnande, tropiska vatten. Den är en effektiv flykt från vardagens bekymmer, som samtidigt återställer vår känsla av välbefinnande.
- Turkos har i många kulturer haft en mycket speciell ställning i färgvärlden, förklarar Leatrice Eiseman, VD för Pantone Color Institute.
- Det tros vara en skyddande talisman, en färg med djup medkänsla och helande kraft och en färg för tro och sanning, inspirerad av vatten och himmel. Vi ser också att turkos symboliserar en flykt för många människor - den tar en till ett tropiskt paradis som är trevlig och inbjudande, även om det bara är en fantasi. 
Oavsett om man ser ett lugnt hav som omger en tropisk ö eller en skyddande sten, är Turkos en färg som de flesta människor reagerar positivt på."

Jag håller med om varenda ord! 

4 kommentarer:

Anonym sa...

GAH! Är det därför alla toalettrengöringsprodukter är turkosa??? ;-)

Monica Hortell sa...

Ja det är nog för att skapa samma fräscha känsla som man får av allt annat turkost. :-D

Maria Westerlund sa...

jag håller med. För mig är den lite murrigare varianten petrol en ständigt återkommande färg på kläder. Tycker den passar mig helt enkelt.

Monica Hortell sa...

Petrol är fint. Petroleumblått som det ofta kallas. Det är inte många människor som känner till den nyansen...