måndag 31 december 2012

Matt handling

K. och jag bestämde oss för att ha en liten supé ikväll när hon kommer hem. Så äter vi en godare middag imorgon.
Jag har känt mig lite matt och trött och frusen hela dagen, som att det är en förkylning på gång. Jag får såna tendenser då och då, en tre-fyra gånger om året, men i regel blir det ingenting. Alltså ingen förkylning. Mattheten brukar ge sig ändå ganska fort. Och när K. gick till jobbet traskade jag in till stan med sikte på Saluhallen. Fiskaffären där har goda saker, bland annat marinerad scampi som är helt fantastisk.

Lite onda aningar hade jag. Eftersom det var söndag igår och Saluhallen var stängd, så har ingen kunnat förbereda sitt nyårshandlande, utan alla som vill ha fisk, skaldjur och liknande delikatesser måste göra sina inköp idag. Men jag kan alltid pröva, tänkte jag.
De onda aningarna besannades. Det var svart av folk vid fiskaffären! Och eftersom nästan alla har svarta kläder dessutom, blev det ännu svartare. Som en kompakt mänsklig svartmassa. Jag tog en kölapp och konstaterade att det var 78 personer före mig. 78! Men jag kollade en stund för att bilda mig en uppfattning om hur lång tid det skulle ta att expediera dessa 78. Över en timme insåg jag, och då gick jag därifrån på mina matta ben.

Det fick bli vanliga Ica istället. Inte farligt långa köer alls inne på Kvarnen. Men mycket folk i affären ändå. Massor av folk rentav. Familjer med barn som klängde, kompisgäng som stod och diskuterade kvällen, gamlingar med rullväskor... Och vissa saker som jag tänkt handla istället för den goda marinerade scampin fanns inte! Väldigt urplockat var det. Och jag som brukar tycka det är kul att gå i mataffäer blev bara tröttare och mattare och sjukare. Gick runt och letade efter mina varor och kände mig allmänt förvirrad. Så det fick bli nödlösningar. Räkor från vår egen frys (tur att vi hade rätt mycket kvar i en öppnad påse eftersom Icas var slut!), avocado, inkokt lax med två såser. Och lite små tillbehör till det. Som kompensation blir det fin oxfilé imorgon.

Nu har jag tagit några Panodil samt ett gäng Esberitox. Så det blir nog bra det här.

Inga kommentarer: