torsdag 19 juni 2014

Midsommar i Spanien

Jag är glad att det är ljust så pass länge på kvällarna här i södra Spanien. Ända till 22-tiden, och det är över förväntan eftersom jag hade fått för mig att det skulle bli kolmörkt redan klockan 20.

Imorgon är det midsommarafton i Sverige. Här firas "midsommar" alltid den 23 juni och heter San Juan.  Det lär vara en rolig helg. Här i Nerja är det för ovanlighetens skull tillåtet att campa på stränderna, och ung och gammal söker sig dit. Olika serveringar uppstår, det är musik, grillar och eldar. Lite fyrverkerier också tror jag. Vid midnatt är det sed att alla som kan och vill badar i havet. De som inte kan eller vill brukar istället doppa fötterna eller bara stänka lite vatten över sig - vattnet ska rena från synder. (Det är ju ett mycket katolskt land.)

K. och jag ska förstås kolla in San Juan-firandet ordentligt. Däremot är jag inte säker på att det blir något speciellt imorgon. Det är en alldeles vanlig fredag här. Kanske äter vi jordgubbar på terrassen. Och/eller går till en svenskägd restaurang och äter midsommarmiddag. Det beror på hur vi mår efter den tapasrunda vi ska ut på ikväll.

Det är 27 plusgrader och hög luftfuktighet. Spanien har åkt ur fotbolls-VM. Och, under över alla under, det tycks vara slut med fotbollsspelandet här i gränden! Fler än vi måste ha tyckt att det var jättejobbigt. Då och då kommer det ut några barn och försöker, men efter några minuters dunsande hör vi hur de blir tillsagda att sluta. "Por que?" frågar barnen, och så blir det en liten diskussion. Och efter ytterligare nån minut hörs inga pelotas mer. Hurra!

Inga kommentarer: