tisdag 17 juni 2014

Städar

Idag köpte jag en liten spansk dammsugare för 700 kronor. Bar stolt hem den och kunde äntligen dammsuga de mattor vi köpte på marknaden i vintras...
Spanjorer har sällan mattor och inte heller några dammsugare. Det är sopborstar och moppar som gäller.
Och nu förstår jag varför dom städar så mycket. Det blir verkligen jättesmutsigt väldigt fort. Fönstren är minst sagt otäta, detsamma gäller dörrarna, och i springorna blåser det in damm och sand. Saharasand far omkring i luften här, och när det vill sig illa blåser den in samtidigt som det kommer ett regn - och då typ regnar det sand! Det var vi med om tidigare i år. Efter ett ganska lätt kvällsregn var takterrassen (och allt som fanns på den) täckt av ett tunt lager fin sand, som mjöl. Vi trodde det var pollen, men sen fick vi veta att det var sand. Inget regn som sköljde rent precis...

Det damm som snabbt samlas inne på stengolven är också speciellt, tungt och lite segt. Ganska äckligt. Alltså, man måste verkligen städa ofta. Även för att hålla undan myror och annat.

Efter dammsugningen var jag ännu mer på hugget, så jag gick till Mercadonan och köpte diverse städmedel. Det är inte det lättaste, eftersom det finns hur många sorter och varianter som helst. Hyllmeter på hyllmeter, helt otroligt.
Vi behöver lite starkare medel än dom vi redan har, så jag bar hem en påse med blandade kemikalier och kunde äntligen få renare i både duschkabinen och diskhon. Sen började avloppet lukta illa, så då hällde jag i ett medel i det. Riktigt kul.

Det är fortfarande varmt och fuktigt, det är därför jag orkar hålla på.

Inga kommentarer: