söndag 14 juli 2013

Avkopplat villaliv men dålig kvarterskrog

Dagens väderprognos var inte alls fel. Tyvärr. Regn och kyla på fm - vilken kontrast till gårdagens kanonväder! Regnet upphörde ganska snart, men ganska kallt har det varit. Och mulet ända till åttatiden när det plötsligt sprack upp och blev en sån där sommarkväll som ser fantastisk ut när man betraktar den genom fönstren, men som kräver både tjock tröja och jacka om man ska vistas utomhus.

K. och jag har i alla fall levt villaliv även idag. Mest har vi varit inne och läst och myst och kopplat av. Som att ha en väldigt stor och lyxig sommarstuga, utan att behöva göra nåt nyttigt som att klippa gräs eller så. Katten gick in och ut och saknar nog sin matte, även om hon gillar både K. och mig.

Framåt kvällen blev vi hungriga, och eftersom vi inte hade tagit med nån mat bestämde vi oss för att göra nåt så exotiskt som att gå till en lokal kvarterskrog. Maestro heter den och ligger på knappt tio minuters promenadavstånd. Vi gick en liten omväg bara för att få röra på oss. Väldigt mysiga kvarter promenerade vi genom, det ena huset trevligare än det andra. Bara en sak skämde vyerna: Studsmattor.  På var och varannan tomt. Fy urk vad jag avskyr dessa blåa monster!

Maten på Maestro var...ätbar. Tror jag. Jag känner mig lite konstig nu, inte så att jag mår direkt illa, men om jag hade varit en sån person som lätt mår illa, då hade jag gjort det. Nej, det var inte bra där. Köttet var liksom underligt... Dessutom: det bord vi först satte oss vid var var trasigt, och servitören luktade sura kläder. Inte visste han heller vad torrt vitt vin är.
En ung tjej som också serverade var väldigt trevlig, men det räddar inte restaurangen. Man ska förmodligen äta pizza där, inte krångla till det med andra rätter.
En kul grej: Först satte vi oss ute, men det blev för kyligt efter ett tag. K. gick in och frågade om det fanns plädar att låna. "Nej, det har vi inte. Men vi har filtar." Det tyckte vi var roligt, särskilt när vi sedan fick några varma gröna plädar. Och det är ju också ett plus. Alla krogar som lånar ut plädar/filtar får stora plus av mig.
Imorgon fixar vi egen mat. Kanske grillar vi till och med, så blir villalivet fulländat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Märkligt! Vi har alltid fått bra mat på Maestro, men servicen har blivit lite sämre efter ägarbytet, tycker jag.